Flitsservice.nl: Spee vertrekt, eindelijk...





 

Na elf jaar flitsterreur en debielisering van het verkeer vertrekt Koos Spee, -flitspaalopperhoofd van Nederland-, eindelijk! Koos Spee heeft in die jaren ongeveer 3 miljard euro opgehaald aan boetes, gemiddeld 300 miljoen euro per jaar. Tussen de 60 en 75% van deze boetes was voor tot 10 km/u te hard, de zogenaamde zinloze onzinboetes.

Ondertussen is wel het aantal verkeersdoden gedaald, maar dat heeft niets met het beleid van Spee te maken. Spee's beleid was alles wat ook maar iets te hard rijdt te grazen te nemen. De rest was bijvangst. Het aantal doden daalde, voordat Spee aan de macht kwam, ook al gestructureerd.

Oorzaken hiervan zijn het steeds veiliger worden van wegen en vooral auto's. Zou u vroeger een frontale klapper niet overleefd hebben, nu heeft u een goede kans. Veel gevaarlijke kruisingen zijn aangepakt, wat vele "wel gekeken, maar niet gezien" klappers voorkomt. Het gros van de doden wordt ook veroorzaakt door voorrangsfouten en door jeugd dat midden in de nacht tegen bomen klapt of in de berm terecht komt. Het antwoord volgens Spee: Snelheidscontroles van 7.00 tot 23.00..

Debilisering

Door de schuld bij snelheid en vooral overschrijding van de maximum snelheid te leggen en dat door middel van vaak leugenachtige propaganda te herhalen in persberichten (die door de gevestigde media niet gecontroleerd werden) werd "het volk" gehersenspoeld. Ook in het programma Wegmisbruikers werd vaak baarlijke nonsens gebracht, zoals een te laag hangende uitlaat die vonken zou kunnen produceren en dat dan benzinedampen zou kunnen doen ontsteken.
Ook de bekende oneliners hielpen hieraan mee, zoals: "Bij 30% van de dodelijke ongevallen is te hard rijden de oorzaak" en diverse varianten daarop. Dit betekent niet dat "te hard rijden" harder dan de maximum snelheid betekent. Het onderzoek, waar Spee dit zinnetje vandaan heeft, spreekt over de algemene veronderstelling dat bij 30% van de dodelijke ongevallen excessieve of onaangepaste snelheid een factor is. Dan moet u denken aan met op een 80 weg een rotonde met 80 nemen. Dat lukt niet, u vliegt uit de bocht, onaangepaste snelheid dus. Met 120 over de snelweg rijden, die spekglad is, is ook onaangepaste snelheid. Echter, u rijdt niet te hard. Dit is ook wat de onderzoeker bedoelde.
Door Spee is het beeld ontstaan dat als je je maar aan de snelheid houdt, dan rij je veilig. Niet dus.

Zo kunnen wij nog wel even doorgaan. Nee, wij zijn niet rouwig om het vertrek van Spee. Ook niet vanwege zijn dictatoriale trekjes. Zo heeft Spee ooit een bedrijf onder druk gezet dat aan de ene kant apparatuur wilde leveren aan Spee, maar via een andere Business Unit wat met files en flitsinformatie wilde doen. Spee verzocht met enige drang dat bedrijf om geen zaken met Flitsservice.nl te doen, omdat dit van invloed zou zijn om ze wel of geen opdrachten te geven.
Voor dit moment konden wij nog professioneel respect opbrengen voor Koos Spee, daarna niet meer. Het snelheidsevangelie van Spee moest gepredikt worden, zondaars gestraft.

Wij hopen dat er een weldenkende vervanger komt, die de focus zal leggen op die zaken die er toe doen. Snelheid an sich is dat niet.

 
 
Bron: Flitsservice.nl
 
  20-1-2009  


|

FlitsKaart