Gebruikers betalen tweede Maastunnel





 

Automobilisten en vrachtwagens moeten een miljard euro aan tol opbrengen om de tweede oeververbinding onder de Maas bij Rotterdam versneld mogelijk te maken. De tunnel kan dan rond 2018 klaar zijn.

Regeringspartijen CDA en VVD willen het Havenbedrijf Rotterdam en de stadsregio groen licht geven voor deze hoogst noodzakelijke nieuwe infrastructuur. Het project zal de A15 als enige havenverbinding ontlasten. "Het is belangrijk dat deze nieuwe infrastructuur er komt, terwijl er tot nu toe geen geld voor is", zegt CDA-Kamerlid Koopmans, die vandaag samen met VVD’er Aptroot een motie indient voor de financiering. Alle miljarden in het infrafonds MIRT, waar de Kamer vandaag met minister Eurlings (Verkeer) over praat, zijn tot 2020 al gereserveerd voor andere plannen.

De benodigde 800 miljoen tot 1,1 miljard euro moet daarom rechtstreeks van de gebruikers van de tunnel worden gevraagd. "De automobilist en transportsector willen best wat extra betalen als zij er nieuwe snelle verbindingen voor krijgen", stelt VVD-Kamerlid

Aptroot. Het zou na de Westerscheldetunnel en de Kiltunnel de derde toltunnel van Nederland worden.

Kwetsbaar

President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam is dolblij met het initiatief. "Straks is de Tweede Maasvlakte klaar en hebben we met de A15 slechts één goede aan- en afvoerroute. Dat is veel te kwetsbaar. Als er één vrachtwagen op zijn kant ligt, staat alles stil", zegt Smits. Ook als extra verbinding naar het Westland en als route voor de circa 15.000 nieuwe werknemers op de Maasvlakte is de tunnel noodzakelijk, volgens Smits. Verder biedt het een alternatief voor weggebruikers die straks over de A4 Midden Delfland de Beneluxtunnel bereiken.

Twee opties

Vooralsnog staan twee opties open voor de nieuwe tunnel. De Oranjetunnel is de meest westelijke optie en is ingetekend nabij de Stormvloedkering, ten westen van Maassluis. De Blankenburgtunnel duikt tussen Maassluis en Vlaardingen onder de Maas door.

Smits: "Voor de zomer willen we tot een keuze komen en dan ook een voorstel doen aan de minister." In het meest optimistische scenario is de tunnel in 2016 klaar. Maar twee jaar later is realistischer. Zonder tolfinanciering kan het nog tien jaar langer duren.

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  14-12-2009  


|

FlitsKaart