Gevaar door kruipende schoolmeesters





 

"Slakken" - wanneer hij dit woord alleen al hoort, wordt Rainer Bernickel al woedend. Voor de verkeersveiligheidsadviseur van de Automobielclub ACE zijn langzame automobilisten op de Duitse autosnelwegen een echte ergernis. "Als ze op de linkerbaan of op de middenbaan rijden, brengen ze zichzelf en anderen in gevaar", zegt Bernickel, wiens beroep verkeersagent is.



Bij vele ongevallen, die aan snelheidsduivels of bumperklevers worden toegeschreven, zijn langzaam rijdende bestuurders op z'n minst mede schuldig, verklaart ook de voorzitter van de vereniging van Duitse verkeersadvocaten, Hans-Jürgen Gebhardt op het Ministerie van Verkeer in Goslar.



Hermann Fedrowitz van de ADAC gaat zelfs een stap verder. Problemen met "kruipers" komen niet alleen voor op de snelwegen, maar ook binnen de bebouwde kom: "Langzame automobilisten roepen bij vele andere verkeersdeelnemers agressie op. Wie bijvoorbeeld 49 rijd waar 50 is toegestaan nodigt daardoor uit tot riskante inhaalmaneuvres."





Veel "Slakken" willen met het exact naleven van de maximum snelheid opvoedkundig zijn. Een dergelijke opvoedkundige instelling is gevaarlijk, aldus ADAC woordvoerder Dieter Wirisch. De gevolgen van dergelijk opvoedkundig gedrag: verkeershinder, ongevallen, files, hogere milieubelasting en meer geluidsoverlast door remmen en optrekken. "Schoolmeester spelen is erg gevaarlijk gedrag, dat niet in het verkeer thuis hoort", zegt ook de voorzitter van de vereniging van Rij Instructeurs, Gerhard von Bressendorf.



Wie op een 'Hoofdmeester' stuit, moet afstand houden en zich niet laten provoceren.



De problemen met langzame verkeersdeelnemers worden vaak onderschat, zegt de voorzitter van de vereniging van Verkeersadvocaten Gebhardt, die ook vice-president van het Ministerie van Verkeer is. De wegenverkeerswet biedt wel de theoretische mogelijkheid om op te treden tegen 'Slakken'. Zo zou je aannemelijk kunnen maken dat iemand die zonder duidelijke reden te langzaam rijdt het overige verkeer hindert.



Het enige dat zou kunnen helpen is een oproep aan alle automobilisten om zich aan de verkeersstroom aan te passen.

 
 
Bron: Papieren versie Duitse krant
 
  31-8-2005  


|

FlitsKaart