Gevolgen van het detectorverbod





 

Te koop aangeboden, Quintezz xt 700, 175 Euro, nog maar twee maanden oud. De website www.marktplaats.nl wordt sinds 18 november 2003 overspoeld met koopjes.



Na uitstel van het detectorverbod in oktober, zal het verbod er uiteindelijk toch komen per 1 januari 2004. Volgens minister Peijs heeft snelheidshandhaving een sleutelrol in haar verkeersveiligheidsbeleid. De radardetector vormt hierin een bedreiging, aldus het ministerie.



Er bestaan voorspellingen dat deze maatregel het aantal gestolen kentekenplaten zal doen stijgen, de agressie jegens politiepersoneel zal doen stijgen en dat het aantal verkeersdoden eveneens zal stijgen door toename van paniekerige remacties en bermgestaar.



Dhr. Spee heeft met zijn uitspraken in de pers reeds de radardetectorindustrie om zeep geholpen, de hedendaagse dumping van tweedehands apparatuur zal de industrie nog verder in het slop duwen.



De detectorindustrie heeft twee juridische processen aangekondigd om de invoering van het detectorverbod te vertragen.



Echter, is het alleen de detectorindustrie en de automobilist die door deze maatregel wordt getroffen? Het verbod spreekt van rijden met apparatuur die geschikt is om radarstraling te detecteren. Helaas kan dat ook met apparatuur die gebruikt wordt voor de scheepvaart en luchtvaart. Detectorbezitters krijgen immers ook signalen in de buurt van Schiphol en diverse zeehavens. De verbodstekst spreekt zeer duidelijk over apparatuur dat de doelstelling heeft om snelheidsradars op te sporen, als over apparatuur dat geschikt is om snelheidsradars op te sporen.



Volgens de letter van de wet mogen onderhoudsbedrijven voor luchthavens en zeehavens hun apparatuur dus niet meer vervoeren of op voorraad hebben. Deze apparatuur is in staat om snelheidsradars te detecteren en hebben daarmee automatisch de geschikheidstest doorstaan.



Natuurlijk moet er een gedoogbeleid komen voor onze lucht- en zeehavens, maar niets zegt dat milieu-organisaties zullen eisen dat deze wet ook op en voor Schiphol gehandhaafd zal worden, waar geen verkeershandhavingsteam maar juist voornamelijk de KMAR de wet handhaaft. Volgens het gelijkheidsbeginsel zou dit een correcte toepassing van de wet zijn, hoewel een definitieve doodsteek van onze nationale luchthaven.



Diverse legeronderdelen gebruiken eveneens radarapparatuur, mogelijk gaat het verbod zover dat de landsverdediging in gevaar komt.



Uiteraard krijgt dit muisje nog een lang staartje.

 
 
Bron: Flitsservice
 
  19-11-2003  


|

FlitsKaart