Goed gedrag loont


Politie constateert veel verschillen tussen de diverse controlepunten als het gaat om het aantal overtreders




Tijdens snelheidscontroles in de regio Twente zijn op donderdag 25 november 2004 in de middag- en avonduren negenduizend automobilisten gecontroleerd op snelheid. De controles vonden plaats binnen de bebouwde kom van Hengelo en Westerhaar en buiten de bebouwde kom van Albergen, Geesteren en Denekamp.



Bij de controles bleek sprake van grote onderlinge verschillen in aantal overtreders. De verschillen liggen tussen de 0,5 en 10%.



Binnen de bebouwde kom

Binnen de bebouwde kom van Hengelo werden donderdag vier controles uitgevoerd op respectievelijk de Deldenerstraat, Deurningerstraat, P.C.Hooftlaan en de Geerdinksweg.



Bij de controle op de P.C. Hooftlaan reed 0,5% (3) van de 521 bestuurders te hard, terwijl bij de controle op de Deldenerstraat 10% (82) van de 856 bestuurders werden bekeurd voor te hard rijden. De hoogste snelheid was hier 78 km/h, waar 50 is toegestaan.



Bij een controle op de Sibculoseweg in de bebouwde kom van Westerhaar reed ook 10% van de passerende bestuurders te hard. Tussen 11.30 en 14.00 uur passeerden hier 1055 bestuurders, waarvan er 109 te hard reden. De hoogste snelheid bedroeg hier 72 km/h.



Buiten de bebouwde kom

Steeds meer bestuurders houden zich buiten de bebouwde kom aan de maximum snelheid van 80 km/h. Het overtredingpercentage bij de drie controles lag tussen de 0,5 en 1,1%.



In Geesteren werd gecontroleerd op de Hardenbergerweg. Hier reed 0,5% van de bestuurders te hard. Tijdens de controle van 08.15 tot 11.15 uur reden vier van de 848 passerende automobilisten te hard. De hoogste snelheid bedroeg hier 93 km/h.



Ook bij een controle tussen 08.00 en 12.00 uur op de Ootmarsumsestraat in Denekamp reed 0,5% te hard. Hier reden zes van de 918 bestuurders te hard. Hoogste snelheid 92 km.h.



In Albergen werden acht bestuurders op de Ootmarsumseweg betrapt op te hard rijden. De controle vond plaats tussen 12.30 en 14.30 uur en hier passeerden 696 bestuurders.



Meten weggedrag

Op de wegen waar controles plaatsvinden bestaat op basis van analysegegevens een verhoogd risico op verkeersongevallen. Belangrijke factor bij de oorzaak van de aanrijdingen is de gereden snelheid. De analyses worden om de twee jaar gehouden en op basis hiervan vindt de vaststelling van de controlepunten plaats. De vaststelling vind plaats in overleg met de wegbeheerder.



De ontwikkeling van het weggedrag van de bestuurder wordt op verschillende meetpunten in Twente gemeten door meetlussen. Gedurende de gehele dag wordt de snelheid van het aantal passerende voertuigen gemeten. Op die manier is een goed beeld te krijgen van eventuele verandering in het weggedrag. Het aantal ongevallen en veranderingen in het weggedrag bepalen of controlepunten gehandhaafd blijven.

Bron:  Politie

Melder: vw-driver



Commentaar Flitsservice:


 

"De ontwikkeling van het weggedrag van de bestuurder wordt op verschillende meetpunten in Twente gemeten door meetlussen. Gedurende de gehele dag wordt de snelheid van het aantal passerende voertuigen gemeten. Op die manier is een goed beeld te krijgen van eventuele verandering in het weggedrag."



Hoe kan je in hemelsnaam iemands weggedrag beoordelen op gereden snelheid? Laten we wel wezen: het overgrote deel van de bekeuringen is voor net iets harder dan een getal op een bord zegt. Of iemand bezopen is, of een gordel draagt, of totaal geen verkeersinzicht heeft en daardoor gevaarlijke situaties veroorzaakt, kán je niet meten met alleen rijsnelheid.