Helmplicht voor jonge fietsertjes en in bakfiets


Alle fietsende jonge kinderen moeten verplicht een helmpje dragen. Bescherming is noodzakelijk, omdat een derde van de verkeersongevallen bij 4- tot 8-jarigen hersenletsel tot gevolg heeft. Ook bij de razend populaire bakfietsen moet het hoofddeksel verplicht worden gesteld.

Daarvoor pleit de vooraanstaande kindertraumatoloog en kinderchirurg William Kramer van het UMC Utrecht. Uit eigen ervaring weet hij hoe ernstig gewond kinderen raken van een val van de fiets. Vorige maand nog raakte een groep van 13 scholieren gewond bij een akelig auto-ongeluk in het Zuid-Hollandse Arkel, toen zij op weg waren naar school in Gorinchem. Helmpjes hadden volgens Kramer, die een aantal van de gewonde en hevig geschrokken scholieren in zijn traumacentrum behandelde, veel leed kunnen voorkomen. Waar het hier ging om tieners, lopen vooral de jongste kinderen grote risico’s. Jaarlijks belanden 22.000 kinderen na een fietsongeval op de spoedeisende hulp en moeten 1300 kinderen worden opgenomen. Liefst een derde van alle fietsslachtoffers is vier tot acht jaar. Zij zijn verantwoordelijk voor de helft van alle hoofdletsels bij kinderen.

Kramers plan om daar wat aan te doen is ambitieus: alle leerlingen van de basisscholen in Nederland gratis een fietshelmpje verstrekken. Een gigantische operatie, waar veel geld voor nodig is. Daarom roept de kinderarts de hulp in van bedrijven en stichtingen, zoals Stichting Kinderpostzegels. Ook wil Kramer binnenkort spreken met verkeersminister Eurlings, om ook bij de overheid geld los te weken. "Een helm opzetten, moeten we bij de jongste kinderen cool maken. Hoe, daar denk ik nu goed over na."

Niet alleen de onbeschermde fietsers, maar ook de groeiende populariteit van de ouderwetse bakfiets baart Kramer zorgen. "Als je er gewoon mee fietst, is er niets aan de hand, maar bij het remmen kan zo’n ding lelijk scharen. Vaak zitten er wel vier of meer kinderen los in, soms zelfs staand." Levensgevaarlijk, stelt Kramer. Hij pleit voor verplichte invoering van zitjes en gordels in de bakfietsen. Voor Stichting Consument en Veiligheid en Veilig Verkeer Nederland gaan deze verplichtingen te ver. "Dan moet je ook boetes uitdelen, als je geen helm draagt. Dat zorgt voor een belemmering. Mensen moeten de keuze hebben om even snel op de fiets te stappen", zegt VVN-voorlichter Clyde Moerlie. "Belangrijker is om mensen mee te krijgen, door ze goed voor te lichten en te adviseren."

Bron:  De Telegraaf

Melder: Maserati Teun