Het aantal snelheidscontroles moet worden verdubbeld



06/02/2015 Er zijn drastische maatregelen nodig om het aantal verkeersdoden te verminderen. Voorbeeld van zo'n maatregel is het verdubbelen van het aantal flitsers. Dat adviseert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Als er meer snelheidscontroles zijn, dan zal het aantal verkeersdoden en -gewonden flink afnemen, zegt onderzoeker Peter van der Knaap.

BNR Topic: Het aantal snelheidscontroles in Nederland moet worden verdubbeld

"Als je kijkt naar wat verkeershandhaving doet met slachtoffercijfers, dan zie je dat dat tussen de 70 en 90 verkeersdoden en ongeveer 1000 verkeersgewonden per jaar kan schelen", zegt Van der Knaap op BNR.

Trajectcontrole
Trajectcontroles, volgens hem 'bijna een Nederlands exportmodel', zijn bijvoorbeeld zeer nuttig, zegt Van der Knaap. "Niet leuk, wel effectief."

Geluidsfragment: "Dat zijn dingen die je meer kunt doen. Dan denk ik op de eerste plaats niet aan het hoofdwegennet, maar wel aan het onderliggende wegennet."

Maximaal 500 per jaar
Over vijf jaar moet het aantal verkeersdoden zijn teruggedrongen tot maximaal 500 per jaar en naar nog geen 11 duizend gewonden. Het afgelopen jaar vielen er 570 doden en meer dan 18 duizend gewonden.

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur zegt in een reactie op deze zender dat zij niet denkt dat het overal zinvol is, maar dat 'het op een aantal plekken wel degelijk kan helpen'. Ze ziet een verschuiving van het aantal doden en gewonden naar de gemeentelijke wegen. "In gemeentelijk gebied gaat het vaak om onoverzichtelijkheid. Dan kan je vaak met bebording of het net even anders leggen van het fietspad aan de slag."

Bij de provinciewegen, door haar omschreven als 'van die kleine weggetjes langs zo'n water en een paar van die bomen', kan handhaving weer een belangrijke rol spelen, stelt ze.

Geluidsfragment: "Daar kan je een en ander voorkomen door lagere snelheden."

Volgens Ferry Smith, directeur Ledenbelang van de ANWB, is het zaak ‘vooral op te plekken te controleren waar er sprake is van een verkeersveiligheidsprobleem’. “Maar ook aan de infrastructuur, de inrichting van de weg, kan er nog het nodige worden verbeterd op provinciale wegen."

Geluidsfragment: "Je hebt alle partijen nodig om zo'n effect te bereiken met elkaar.”

Rapporten SWOV:
Brief aan 2e Kamer

Monitor Beleidsimpuls Verkeersveiligheid 2014

Opschakelen naar meer verkeersveiligheid

Soms moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt

Financieringsmogelijkheden voor 'Opschakelen naar meer verkeersveiligheid': een verkenning




=====
Tenslotte nog een duidelijke en simpele uitleg waarom dit onzin is.

 
 
Bron:  BNR
 



Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner