Het effect van de derde rijstrook op de A50 is te mager





 

HETEREN/VALBURG - Het effect van de derde rijstrook op de A50 bij de Heterense Rijnbrug is te mager. Daarom wordt onderzocht op welke manier de verkeersdoorstroming op deze snelweg verder verbeterd kan worden.



De derde rijstrook werd in december 2000 in gebruik genomen. Het gaat om een verlengde weefstrook waarbij de in- en uitvoegstroken van de aansluitingen Heteren en Renkum in elkaar overlopen. In de spitsuren zijn de Rijnbrug en de twee snelwegaansluitingen een beruchte fileplek.



De verlengde weefstrook heeft vooral positieve effecten in de ochtendspits, als het invoegen bij Heteren soepel verloopt.



Maar 's middags valt het tussen de toerit Renkum en de Rijnbrug tegen; de files zijn hardnekkig, concludeert Jan van Andel van het spitsteam dat snelwegpolitie KLPD heeft gevormd. De spitsteams proberen op allerhande manieren het verkeer te helpen bij een betere doorstroming.



"De meeste middagfiles ontstaan bij de weefstrook. Daar wordt nog steeds niet goed gebruik van gemaakt", licht Van Andel toe. "Daarbij komt een aantal automobilisten dat er misbruik van maakt. Die voegen nog voor de brug uit, rijden langs de file en duiken dan net voor Heteren de hoofdrijbaan van de A50 weer op. Dat zorgt voor relatief veel stremmingen."



Maar om ook eventuele andere probleempunten aan te pakken, wordt de komende maanden het hele A50-gedeelte tussen de knooppunten Waterberg (bij Wolfheze) en Valburg bestudeerd. Het KLPD voert die studie samen met wegbeheerder Rijkswaterstaat uit.



"In eerste instantie gebeurt dat gewoon door met een aantal mensen te kijken waar de snelheid van het verkeer wegzakt. Daarna kunnen we eventueel experimenteren, door bijvoorbeeld in de avondspits parkeerplaats Kabeljauw bij Wolfheze af te sluiten. Dan heb je geen in- en uitvoegers en dat kan net genoeg zijn om files te vermijden", aldus Van Andel.



Dat er zoveel tijd en energie in de A50 wordt gestoken heeft volgens de onderzoekers te maken met het belang van deze drukke, doorgaande snelweg.



Van Andel: "De komende jaren komt er geen meter asfalt op de A50 bij; maar wel extra verkeer. Dus hoe klein een maatregel ook lijkt: alles kan helpen om files te voorkomen."



Op de A50 ter hoogte van de Heterense Rijnbrug rijden op een werkdag gemiddeld dik tachtigduizend voertuigen.

 
 
Bron: Gelderlander
 
  17-8-2002  


|

FlitsKaart