Hoogleraar: Aparte wegen voor vrachtwagens en zakenverkeer





 

Er moeten aparte wegstroken komen voor belangrijk verkeer, zoals vrachtwagens en zakenverkeer. De files verdwijnen dan niet, maar de gevolgen ervan worden minder ernstig.

Dat zegt Henk Meurs, hoogleraar ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, vandaag in een interview met Trouw. Het fileprobleem is niet oplosbaar, zegt hij. „Maar als je besluit er niets aan te doen, pak je ook de mensen die geen keus hebben.”

Meurs is er voorstander van om spitsstroken, of andere aparte wegstroken, open te stellen voor bedrijven die winkels bevoorraden, vrachtwagens en zakenmensen.

Ook vindt de hoogleraar het een ’absolute must’ dat de kilometerheffing wordt ingevoerd.

„De ervaringen in Stockholm en Singapore leren dat dat effectief is.”

Oppositiepartij VVD steunt echter niet langer de kabinetsplannen voor een kilometerheffing, blijkt juist nu. Zij noemt het een ’linkse illusie’ dat dit middel de files vermindert. Volgens fractiewoordvoerder Paul de Krom wijst het verleden uit dat automobilisten niet gevoelig zijn voor prijsprikkels.

Twee jaar geleden koos de VVD-Kamerfractie nog voor de lijn van fractielid Pieter Hofstra, voorstander van een kilometerheffing. Nu wil de VVD de kilometerheffing weer ’in de ijskast’. De Krom: „De schop moet zo snel mogelijk de grond in voor de aanleg van asfalt.”

Minister Eurlings (CDA) maakt na de zomer bekend hoe en wanneer de kilometerheffing wordt ingevoerd.

 
 
Bron: trouw.nl
 
  8-3-2007  


|

FlitsKaart