Iedereen op A1 wordt 'helemaal mesjogge van die bordentoestand'


12 SEPTEMBER 2002 - APELDOORN/DEVENTER - Woedend zijn ze. J. Jansen uit Deventer die zegt dat ‘het een stelletje oplichters‘ zijn. M. Vissers uit Hengelo (0) die ‘helemaal mesjogge‘ van die borden wordt. R. van Galen uit Amersfoort die zich afvraagt ‘wat dit te betekenen heeft.‘



Allemaal gebruikers van de A1 Apeldoorn-Deventer. Jansen komt er dagelijks omdat hij in Utrecht werkt en ‘altijd in die verrekte file belandt.‘ ‘Ze doen er niks aan, maar slingeren je wel op de bon‘, roept hij vanuit zijn VW Golf.



Vissers is ook een dagelijks berijder van het traject en kon ‘bijvoorbaat wel voorspellen dat dit systeem niks uithaalt, ze moeten die weg gewoon breder maken‘. De man uit Amersfoort komt hier bij toeval, had nog niet van ‘die bordentoestand‘ gehoord of gelezen en begrijpt er niets van. ‘Dan die rode borden weer, dan weer die gele. Wat heeft dat te betekenen allemaal?‘



WEEK LATER



Het is woensdagmiddag 16.15 uur. Exact een week later dan tijdens onze eerste rit op de dag van de introductie van het systeem ‘dat de file moet helpen verminderen.‘



Bij de oprit Apeldoorn-Zuid is het meteen raak. De rood-omrande borden van ‘Slim rijden, files vermijden‘ komen er niet eens aan te pas. De ‘normale‘ gele borden doen hier hun werk. Ze geven maximaal 50 km aan. De gemiddelde slakkengang bedraagt echter nog niet de helft.



Als één ding duidelijk wordt, is het wel dat de grootste boosdoener de A50 is. Bij het Knooppunt Beekbergen komt er een gigantische bulk verkeer vanuit de richting Arnhem de A1 richting Deventer op sukkelen. Pas als die massa blik ter hoogte van Bussloo is verwerkt, ontstaat weer wat ruimte op de weg. Bij Deventer is het rustig. De rit heeft 25 minuten geduurd.



FLESSENHALS



Vorige week lag het file-accent rond dit tijdstip meer bij Deventer. Flessenhalzen zijn de zwakke schakel in de A1. Dat weten ook de ochtendspitsrijders die dagelijks, komend vanuit Deventer, zien hoe het afknijpen van het verkeer bij de afslag Wilp (de A1 gaat daar over van drie naar twee rijstroken) tot files leidt.



Tien voor vijf: tijd om op het hoogtepunt van de avondspits aan rit twee Apeldoorn-Deventer te beginnen. Nu zit de zaak helemaal muurvast. Onderlangs heel Apeldoorn staat een rij van acht é tien kilometer. Ook nu is de aansluiting van de A50 op de A1 de grootste veroorzaker. De rit Apeldoorn-Deventer vergt dit keer 40 minuten. Per saldo een beeld vergelijkbaar met vorige week, al zijn er wat accentverschillen.



GAL SPUWEN



Lezers van deze krant maken blijkens de internet-site waarop zij hun gal kunnen spuwen, duidelijk weinig gecharmeerd van het ‘Slim rijden, Files mijden‘-systeem te zijn. Ze vinden het warrig, die twee soorten borden die de maximum-snelheid aangeven; menen dat het systeem ‘puur is bedacht om extra inkomsten binnen te krijgen‘, en voorspellen dat de proef straks als succesvol zal worden bestempeld waarna ‘het hele land fijn kan genieten van deze geldklopperij‘, waarbij op de bekeuringen wordt gedoeld.



Bij Rijkswaterstaat zegt S. Aarden dat automobilisten achter elk rood omrand bord dat met een fotocamera is uitgerust een halve minuut tijd krijgt om vaart te minderen. Wie dan nog te hard rijdt, gaat op de bon.



Automobilisten die hun ervaringen met betrekking tot de A1 kwijt willen, kunnen dat doen op: www.Apeldoornsecourant.nl, www.Deventerdagblad.nl, www.Zwolsecourant.nl en www.Geldersdagblad.nl.

Bron:  Deventer Dagblad