In de rij voor de kilometerheffing





 

Technologische bedrijven uit Nederland en daarbuiten staan te trappelen om mee te kunnen doen aan de kilometerheffing, of kilometerbeprijzing zoals het ministerie van Verkeer en Waterstaat het liever noemt.

“Het is onrustig op de markt”, zegt Paul Schuyt, directeur Nederland van automatiseerder LogicaCMG tegenover ANP. Met de kilometerbeprijzing wil minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat vanaf 2011 het fileprobleem aanpakken door het gebruik van een auto te belasten in plaats van het bezit van een auto. “Pas als je meer dan 16.000 kilometer per jaar rijdt, ga je erop achteruit”, aldus Schuyt

De kilometerbeprijzing is een uitgelezen kans voor bedrijven om te laten zien wat ze in huis hebben. “Nederland is met een landelijk systeem een voorloper in de wereld. Als het slaagt, komt er waarschijnlijk ook een spin-off naar het buitenland”, aldus Schuyt. “Het is goede promotie van je bedrijf om hieraan mee te doen, een unieke kans.”

Verkeersproblematiek
“Verkeersproblematiek is niet alleen voorbehouden aan Nederland”, zegt Schuyt. “Je ziet dat er overal problemen optreden door het vollopen van wegen. Ik denk dat het in opkomende markten als China en India ook essentieel is dat de infrastructuur adequaat gebruikt kan worden.”

De automatiseerder tekende deze zomer met elektronicabedrijf Siemens een ’letter of intent’, later sloot ook chipfabrikant NXP Semiconductors zich aan. De bedrijven willen gezamenlijk meedoen aan een aanbesteding. Mogelijk komt ook de Rabobank of een andere grote bank daar nog bij. “Je hebt verschillende technologieën nodig”, zegt Schuyt. “Het is te groot om het alleen te doen.”

Kastje
Minister Eurlings maakte onlangs bekend dat hij wil gaan werken met een systeem, waarbij een kastje precies bijhoudt waar de auto rijdt. Daarvoor moet het kastje verbinding maken met een satelliet. Dit kastje zou Siemens kunnen maken.

Om de gegevens te kunnen verwerken, moet er een GSM-verbinding zijn, waarvoor eventueel een operator zou kunnen worden betrokken. “En uiteindelijk moet er natuurlijk ook betaald worden. Daarom is het interessant om een bank bij het consortium te betrekken”, aldus Schuyt. LogicaCMG zou het integreren van de verschillende systemen op zich kunnen nemen en het verwerken van de benodigde gegevens vanuit het kastje, om uiteindelijk een factuur te kunnen maken.

Europese aanbesteding
De genoemde bedrijven zullen echter niet de enige zijn die meedingen naar het project. TomTom, Deutsche Telekom, IBM en DaimlerChrysler worden genoemd als bedrijven die interesse hebben. “Het wordt een Europese aanbesteding, dus er zullen waarschijnlijk ook buitenlandse bedrijven geïnteresseerd zijn”, zegt Schuyt.

Het project vergt veel van bedrijven, ook in de voorbereidingsfase. “Je moet je beste mensen inzetten en de ontwikkelingen op de voet volgen. Ter voorbereiding van de aanbesteding moet je al tonnen investeren. Niet alle bedrijven zijn daartoe bereid, als ze nog niet weten of ze de opdracht binnenkrijgen.”

Tien experts
LogicaCMG heeft een harde kern van tien experts, die zich bezighoudt met de ontwikkelingen op het gebied van kilometerbeprijzing.

De aanbesteding zal waarschijnlijk eind volgend jaar plaatsvinden. “In de tweede helft van januari is er een hoorzitting. Daarna neemt het kabinet een besluit en vervolgens moet de Tweede Kamer een beslissing nemen. Dat wachten we dus nog even af”, aldus Schuyt.

 
 
Bron: Telegraaf
 
  20-12-2007  


|

FlitsKaart