In theorie moet de luchtvervuiling afnemen





 

Bijna 16.000 verkeersboetes zijn er in een maand uitgedeeld. Het is wennen voor de automobilisten op de A13 bij Rotterdam-Overschie. De snelheidsbeperking tot tachtig kilometer per uur moet het leefklimaat in de Rotterdamse wijk ten goede komen. Of dat lukt is nog onzeker. Rijkswaterstaat wacht af, justitie is enthousiast, de automobilist schikt in en mort.



DEN HAAG | Handhaven met lef en inzicht noemt Henk van Brummen het. Niet iedereen zal die eigenschappen van de hoofdofficier van justitie in Rotterdam waarderen. Bijna 16.000 bekeuringen deelde justitie de afgelopen weken uit op de A13 bij Overschie. Iedereen die er harder reed dan 84 kilometer per uur kreeg volautomatisch een bekeuring thuis.


Het lef en inzicht van Van Brummen is ingezet in een poging het leefklimaat in de wijk Rotterdam-Overschie te verbeteren. Geluid, maar vooral luchtverontreiniging tast het leefmilieu van bewoners pal naast de weg ernstig aan. Het inademen van de schadelijke uitlaatgassen is vergelijkbaar met het roken van zeventien sigaretten per dag.


Rijkswaterstaat hoopt op een verbetering van de luchtkwaliteit met twintig procent, maar waarschuwt bij voorbaat voor te hoge verwachtingen. "In theorie moet een snelheidsbeperking leiden tot een betere doorstroming, minder files en minder luchtvervuiling. Ik wil dat echter eerst gemeten hebben, voordat we kunnen zeggen dat het systeem echt werkt", zegt projectleider Henk Meuldijk.
De milieumetingen vinden plaats in juli. In de tussentijd is het ook voor Meuldijk gissen naar de effecten. "Ik hoor heel wisselende geluiden. Mensen melden dat ze nu niet in Overschie, maar bij Delft-Zuid in de file staan, of juist dat ze nu makkelijker kunnen doorrijden. Van bewoners hoor ik ook diverse verhalen:sommigen merken niets, anderen zijn heel blij".




Elders




Voorlopig is de projectleider geen voorstander om de snelheidsbeperkingen en controles om milieuredenen ook elders in te stellen. "Het moet wel leuk blijven. Op elk knooppunt een snelheidsbeperking van tachtig kilometer per uur schiet natuurlijk niet op".


Terwijl Rijkswaterstaat bij voorbaat de zegeningen van snelheidsbeperkingen nuanceert, is het Openbaar Ministerie (OM) zeer enthousiast over de nieuwe manier van snelheidscontroles.


Al jaren zijn er plannen om de trajectcontroles ook in te voeren op de A12, zonder verlaging van de maximum snelheid overigens. Het OM ziet vooral tactische voordelen. "Dit systeem is eerlijker", zegt woordvoerder Anne-Marie van het Erve. "Bij flitspalen kunnen automobilisten van te voren op de rem trappen en later weer gasgeven. Bij het nieuwe systeem heeft dat geen zin".
Het milieuonderzoek in Overschie hoeft Justitie niet af te wachten. Op de A12 tussen Den Haag en Gouda is de controle niet om wille van het milieu, maar alleen om automobilisten te controleren op hun snelheid.


Opmerkelijk genoeg blijkt diezelfde automobilist in Overschie helemaal geen onverschrokken jakkeraar, onverbeterlijke snelheidsduivel of egoïstische individualist. Dat is althans de conclusie van justitie in Rotterdam. Zodra autobestuurders op de A13 bij Rotterdam-Overschie wordt uitgelegd, waarom ze hun snelheid moeten beperken, houdt het grootste deel van de weggebruikers zich daar keurig aan.


Volgens hoofdofficier Van Brummen ligt dat vooral aan de informatie die via de zogeheten lichtkrant langs de weg aan de automobilisten op de A13 wordt verstrekt. De boodschap aan de weggebruikers is dat de gematigde snelheid zorgt voor een beter milieu in Overschie. "Zolang die mededeling te zien was hadden we driehonderd overtredingen per dag. Toen die lichtbakken werden weggehaald, steeg het aantal bekeuringen tot soms wel 6000 per dag. Inmiddels zijn de panelen weer teruggeplaatst en daalt het aantal hardrijders weer", aldus Van Brummen.




Begrip




Ook bij de makers van de internetsite flitsservice.nl – nu niet direct de meest genuanceerden als het gaat om snelheidscontrole – is er wel begrip voor de maatregelen bij Overschie. "Onderzoek heeft bewezen dat er milieuproblemen zijn, dus ik snap wel dat er iets moest gebeuren", zegt Martijn Hurks. Wel heeft de actievoerder tegen snelheidscontroles forse kritiek op de wijze waarop Justitie het leefklimaat probeert te verbeteren. "De overheid had snel de A4 door Midden-Delfland moeten aanleggen. Dan kunnen alle vrachtauto's van de A13 af".
Hurks verwacht dat het milieu weinig opschiet met de snelheidsbeperking. Bestuurders schakelen bij tachtig kilometer per uur terug van de vijfde naar de vierde versnelling. Dat is milieubelastend. "De weg is gemaakt op een hogere snelheid, dus je verwacht helemaal niet dat je terug moet in de snelheid. Het is onlogisch".


Geen boze automobilist of er wordt wel een oplossing gevonden. Slimme geesten hebben op internet mogelijk een truc gevonden om de camera's te omzeilen. Bij sterke koplampen trekken er witte strepen over de foto. Slimmerikken denken dat een sterke lamp of infraroodstraler pal boven de nummerplaat hetzelfde effect heeft en het kenteken onzichtbaar maakt. Niet alle automobilisten zijn zo begripvol als justitie in Rotterdam vermoedt...

 
 
Bron: Haagsche Courant
 
  14-6-2002  


|

FlitsKaart