Informatie bij wegwerkzaamheden kan beter


DEN HAAG - In Italië, Kroatië en Spanje wordt de weggebruiker in het algemeen slecht geattendeerd op werkzaamheden op snelwegen. In Oostenrijk gebeurt dat wel op een correcte wijze. Dat blijkt uit een onderzoek dat de ANWB samen met haar Europese zusterclubs heeft gehouden op 50 trajecten in elf landen. De onderzochte wegvakken in Nederland krijgen als oordeel voldoende.



In Spanje en Italië zijn de markeringen bij wegwerkzaamheden niet altijd duidelijk, komen zeer scherpe bochten voor, ontbreken dikwijls goede afscheidingen en worden weggebruikers gedwongen erg langzaam te rijden, wat files tot gevolg heeft.



Onderzochte wegvakken in Nederland

De vier in Nederland onderzochte wegvakken liggen aan de A16 bij Breda, de A15 bij Sliedrecht, de A50/A59 bij Oss en de A59 bij Waalwijk.



Er zijn diverse punten voor verbetering vatbaar:


- In Nederland wordt bij werkzaamheden niet gemeld hoe lang het wegvak is, waar gewerkt wordt en de duur van de werkzaamheden.



- De veiligheid van de wegvakken kan verhoogd worden door op regelmatige afstand pechhavens aan te leggen voor gestrande weggebruikers.



- Daarnaast vinden de onderzoekers de rijstroken soms aan de smalle kant.



Beoordeling

Een testteam heeft alle trajecten meerder keren gereden en beoordeeld op een groot aantal aspecten, waaronder:
de plaatsing van de borden
de uitvoering van de rijstroken
de kwaliteit van het wegdek
de situatie ’s nachts
de informatie aan de weggebruikers



Conclusies

De conclusies komen nagenoeg overeen met de resultaten uit een onderzoek dat drie jaar geleden door de ANWB gehouden is. Na overleg verbeterde wegbeheerder Rijkswaterstaat toen al veel aan de informatievoorziening aan de weggebruikers, onder andere door de wegwerkzaamheden vooraf uitgebreider in de dagbladen aan te kondigen.



Snelheid

Tenslotte is Rijkswaterstaat de laatste jaren flexibeler met de toegestane maximum snelheid bij werkzaamheden wanneer dit uit veiligheidsoverwegingen verantwoord is. Maar nog niet in voldoende mate, zo concludeerden de onderzoekers.



Aanbeveling

De ANWB en zijn zusterclubs komen vanwege de grote verschillen die zij constateren tot de aanbeveling om de richtlijnen in de lidstaten beter op elkaar af te stemmen.

Bron:  ANWB