Invoering kilometerheffing te duur





 

De invoering van de kilometerheffing blijkt veel duurder uit te pakken dan verwacht. Het onderzoeksbureau van de Tweede Kamer (BOR) concludeert dat naast de invoeringskosten ook automobilisten aanzienlijk meer moeten betalen.

De kosten voor het in rekening brengen van de kilometerprijs bij de automobilist zouden niet hoger mogen zijn dan 5 procent van de totale opbrengst, maar die norm wordt volgens het onderzoeksbureau overschreden.

De oppositie is niet te spreken over de kostenoverschrijding en eist dat minister Eurlings de invoering van de kilometerheffing tijdelijk stillegt. De VVD wenst meer openheid van de verkeersminister. "Het BOR-rapport bevestigt dat Verkeer en Waterstaat rookgordijnen verspreidt. De Kamer is een beslissing door de strot geduwd", vindt VVD-kamerlid De Krom.

De SP wil dat dat Kamer "op de rem trapt" en het kilometerbelasting stillegt. Volgens SP’er Emile Roemer, fel tegenstander van de kilometerheffing, heeft Eurlings "heel wat uit te legggen’’. Donderdag debatteert de Kamer over de invoering van de kilometerheffing.

Experimenten
Vlak voor de zomervakantie gaf de Kamer Eurlings het groene licht voor experimenten met de kilometerheffing. Dat ging niet zonder slag of stoot. De Kamer, met voorop het CDA en de tweede coalitiepartner PvdA, lag aanvankelijk dwars.

Dubbel betalen
De fracties vreesden dat automobilisten tegen de afspraken in ’’dubbel’’ zouden moeten betalen door de komst van een nieuwe provinciale belasting. Met de komst van de kilometerheffing, vanaf 2011, verdwijnen de zogenoemde opcenten op de wegenbelasting. Dat scheelt de provincies jaarlijks ruim 1 miljard aan inkomsten. De provincies overleggen met het kabinet over hoe dit verlies te compenseren. Uiterlijk 2010 zouden er afspraken liggen.

 
 
Bron: de pers
 
  29-10-2008  


|

FlitsKaart