Invoering kilometerheffing van de baan


DEN HAAG - Er komt geen kilometerheffing. De onderhandelaars Balkenende (CDA), Herben (LPF) en Zalm (VVD) hebben dat woensdag besloten, bevestigen betrouwbare bronnen.



Het tweede paarse kabinet wilde dat automobilisten de wegenbelasting in de komende regeringsperiode per gereden kilometer zouden gaan betalen. Ook de VVD steunde de heffing, omdat de vaste autolasten dan vrijwel zouden verdwijnen. Het CDA is altijd tegen de kilometerheffing geweest, evenals de LPF.



Netelenbos



Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat wilde dat al vanaf 2004 proeven zouden worden genomen met de kilometerheffing. Daardoor kon het omstreden rekeningrijden van tafel.



De Tweede Kamer steunde indertijd in grote meerderheid de invoering van de kilometerheffing en het minimaliseren van de vaste autolasten. Ook de VVD was voor, als de hoogte van de heffing maar overal in het land hetzelfde zou zijn. Het CDA is altijd tegen de heffing geweest. "Eerst bewegen, dan pas beprijzen", herhaalde Balkenende ook woensdag.



Files



De partijen zijn van plan honderden miljoenen extra te investeren in de strijd tegen de files al is er nog geen duidelijkheid over het precieze bedrag. Met het geld kunnen wegen worden verbreed of beter benut. Zo kan de vluchtstrook in de spits worden ingezet. Ook zullen er waarschijnlijk nieuwe rijstroken worden aangelegd langs autosnelwegen als de A2 en de A4. Verder denken de partijen nog aan een uitgebreider inhaalverbod voor vrachtwagens.



De partijleiders spraken woensdag ook over de toekomst van de luchthaven Schiphol. Het CDA en de LPF willen de aandelen hiervan in staatshanden houden, de VVD wil de luchthaven privatiseren. Volgende week praten de onderhandelaars verder over de toekomst van staatsdeelnemingen in bedrijven als Schiphol.

Bron:  Nu.nl