Is beginnersrijbewijs wel zo'n succes?





 

Volgens landelijk verkeersofficier van justitie Koos Spee is het beginnersrijbewijs een succes. Want tweeënhalf jaar na de invoering is nog geen enkel roze papiertje ingevorderd. Maar is dat een bewijs voor succes? Het aantal jongeren dat betrokken is bij een verkeersongeval blijft onveranderd hoog.



DEN HAAG | "Jonge mannelijke automobilisten hebben vijf keer zo veel kans betrokken te raken bij een ongeval met doden of gewonden. En zelfs acht keer zo veel kans op een ongeval zonder tegenpartij, zoals een botsing tegen een boom. Reden genoeg om sommige beginners tegen anderen én zichzelf in bescherming te nemen."



Aldus de website van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Om het aantal jonge slachtoffers te verminderen besloot toenmalig minister Netelenbos in maart 2002 het beginnersrijbewijs in te voeren. Wie binnen vijf jaar drie zware overtredingen begaat, moet zijn rijbewijs inleveren.
Nu, tweeënhalf jaar later, concludeert landelijk verkeersofficier van justitie Spee dat het beginnersrijbewijs een succes is. Want, zei hij op een bijeenkomst over jonge verkeersdeelnemers, het Openbaar Ministerie (OM) heeft nog geen enkel roze papiertje ingevorderd.



Volgens Spee toont dat aan dat jonge bestuurders minder roekeloos zijn gaan rijden en het wel uit hun hoofd laten drie keer in de fout te gaan. "Een aantal jongeren zegt volgens mij: ik heb het rijbewijs nu eenmaal, laat ik het maar houden." De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) noemt de conclusie van Spee echter 'voorbarig'. Volgens woordvoerster Jolanda Maas zegt het aantal uitgedeelde strafpunten niets over het succes van het 'proefrijbewijs'. Belangrijker is het volgens haar dat het verkeer veiliger wordt en minder jonge bestuurders bij verkeersongevallen betrokken zijn.



De cijfers over de betrokkenheid van jonge bestuurders bij verkeersongevallen geven weinig reden tot juichen. Zo kwamen vorig jaar bijna net zo veel jongeren tussen 18 en 24 jaar om het leven bij een ongeluk als het jaar daarvoor: 132 om 135. Het aantal zwaargewonden in dezelfde leeftijdscategorie steeg zelfs licht van 1087 naar 1136. Alleen het aantal lichtgewonden daalde duidelijk, van 2903 naar 2416.



Dat er nog geen enkel roze papiertje is ingevorderd is, zegt Maas bitter weinig. Dat hangt vooral af van de vraag hoe scherp wordt gecontroleerd. "Je kunt je afvragen hoe groot de pakkans is." Ook verkeersveiligheidsorganisatie 3VO vindt het nog veel te vroeg om het effect van het 'proefrijbewijs' vast te stellen. "Dat er nog geen rijbewijs is ingevorderd, heeft niets te betekenen. Misschien is er wel een grote groep jonge bestuurders met twee strafpunten. Ligt het dan aan de jongeren dat ze hun rijbewijs nog niet zijn kwijtgeraakt of aan de kleine pakkans?"



Verkeersofficier Spee wilde zijn uitspraak gisteren niet zelf toelichten. Zijn woordvoerder De Lange ontkent dat er een grote groep beginners met twee strafpunten bestaat. Volgens hem heeft Spee slechts één criterium aangestipt, waaruit volgens hem het 'voorlopige' succes van het beginnersrijbewijs kan worden afgelezen. Op de vraag of het effect niet op basis van 'ongevallencijfers' moet worden afgelezen, wil De Lange niet antwoorden. "De evaluatie is een zaak van de wetgever."



Volgens een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt het slagen van het beginnersrijbewijs afgemeten aan een verbeterde verkeersveiligheid. Een keiharde doelstelling is volgens hem niet gesteld. Ook niet wat betreft het aantal ingevorderde rijbewijzen? "Nee, ik kan me niet voorstellen dat dat de maatstaf is voor succes."

 
 
Bron: Haagsche Courant
 
  29-10-2004  


|

FlitsKaart