Jacht op de radarverklikkers





 

SOESTERBERG – Landelijk verkeersofficier mr. Koos Spee jaagt verbeten op eigenaren van radarverklikkers die bestuurders waarschuwen voor snelheidscontroles. De apparaten zijn sinds 1 januari verboden. Je mag ze niet eens in bezit hebben, zegt Spee in een landelijk ochtendblad. „Sla ze kapot met een hamer, anders riskeer je een boete van 250 euro.“



„Baarlijke nonsens“, sputtert Martijn Hurks van de website ‘flitsservice’ hevig tegen. Hij is een van de mensen die via flitsservice allerlei informatie over snelheidscontroles op internet zet en aan diverse radiostations levert.



„Nergens in de wet staat dat het verboden is een radardetector in bezit te hebben. In de wet staat dat het verboden is om te rijden met een radarontvangstapparaat dat geschikt is om de aanwezigheid aan te tonen van een apparaat dat tot doel heeft om een overschrijding van de maximumsnelheid vast te stellen.“



Ambtelijke taal, erkent Martijn Hurks. „Maar gemakkelijk te vertalen: je mag zo’n apparaat hebben, maar het mag niet gebruiksklaar zijn. Ik heb er vier in mijn garage liggen. Ze mogen komen kijken.“



„Klopt helemaal dat het niet in een wet staat“, zegt Leendert de Lange van het Bureau Verkeershandhaving. „Dat hoeft ook niet. Het kabinet heeft dit besluit genomen via het voertuigreglement. De minister van verkeer en waterstaat voert dat besluit uit.“



Het verbod heeft veel voeten in de aarde gehad. In 1997 wilde de toenmalige minister van justitie Winnie Sorgdrager de radar al verbieden. In de tussenliggende jaren is het verbod vijf keer uitgesteld en boog de rechter zich diverse keren over het gebruik van de radar. De laatste keer was eind vorig jaar toen twee fabrikanten van radardetectoren het verbod aanvochten in Den Haag. Tevergeefs.



Daarmee kwam een eind aan het jarenlang juridisch getouwtrek tussen overheid en de fabrikanten en handelaren van de detectoren. Ook het verweer dat zogeheten lasershields die de werking van flitspalen ontregelen, gebruikt worden voor het openen van hekken en garagedeuren, vond geen genade in de rechterlijke ogen.



Martijn Hurks: „De jacht was geopend en dat hebben we gemerkt. Er zijn zelfs automobilisten bekeurd die alleen een klemmetje van een zogeheten raamdetector in hun auto hadden hangen. Verder niets. Of een displaytje van een detector in de auto hadden liggen. Meteen op de bon!“



Leendert de Lange van het Bureau Verkeershandhaving: „De radardetecor moet volledig! verwijderd zijn. Wanneer je tegen de lamp loopt bij een verkeerscontrole, moet naast de boete van 250 euro de detector ingeleverd worden. Als de detector niet ter plekke gedemonteerd kan worden, moet die binnen vier weken compleet! ingeleverd worden. In die periode wordt het kentekenbewijs deel 1 ingevorderd en mag je niet rijden.“



Wanneer de detector niet binnen vier weken wordt ingeleverd, moet de auto voor een keuring naar de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Ook dat kost geld en tijd.



Sinds de invoering van het verbod heeft de politie 220 apparaten in beslag genomen. De eerste detector werd op nieuwjaarsdag in Veendam gepakt. Een 31-jarige man kwam zonder kleerscheuren door een alcoholcontrole, maar moest tot zijn schrik wel de aanwezige detector inleveren.



Ongeveer dertig automobilisten hebben zich inmiddels bij advocaat W. Anker uit Leeuwarden gemeld. Hij wil een kort geding aanspannen om het verbod alsnog van tafel te krijgen.



Volgens de advocaat is er sprake van willekeur, omdat de overheid zelf informatie over controles verschaft via radio, internet en sms. Martijn Hurks: „Dat is ook mijn verweer. Ik beheer een website en heb recht op vrije informatievergaring. Wij vergaren informatie over snelheidscontroles.“



Boeiend vinden ze bij het Bureau Verkeershandhaving, maar het heeft totaal geen invloed op de controles. Nog werk genoeg aan de winkel, want volgens schattingen zijn er in Nederland 350.000 radardetectors op de markt gebracht.



Aanschaffen kan nog altijd, maar dat moet dan wel via internet en het buitenland.



Martijn Hurks: „In sommige landen mag het nog, onder andere in Engeland. Maar in veel landen is het verboden en worden forse boetes gegeven. Ik zou in elk geval niet met een raamdetector door Europa rijden. Er zijn detectors die goed te verbergen zijn, maar of dat het risico waard is, moet eenieder voor zichzelf weten.“




 
 
Bron: BNdeStem
 
  2-6-2004  


|

FlitsKaart