Jacht op hardrijder intensiever dan ooit


Leeuwarden - De jacht op de hardrijder is omvangrijker dan ooit. Het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) heeft vorig jaar 9,2 miljoen verkeersovertredingen verwerkt. Dat zijn er ruim 1,3 miljoen meer dan het jaar daarvoor, een stijging van bijna 16,5 procent.



Bijna driekwart van de bekeuringen betreft snelheidsovertredingen. Een deel van de spectaculaire stijging komt volgens het CJIB, doordat vorig jaar extra is gecontroleerd op de snelwegen. De noodzaak om dat te doen uit oogpunt van verkeersveiligheid is klein, omdat snelwegen de veiligste soort wegen zijn. De regering heeft evenwel besloten de hardrijder extra hard aan te pakken met het oog op een schoner milieu. Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) deelde bijna 300.000 extra bonnen uit om de uitstoot van kooldioxide (CO) terug te dringen.

De winst voor de staatskas is er niet minder om. Met de verkeersboetes is ongeveer 377 miljoen euro binnen gehaald, bijna 65 miljoen euro meer dan in 2000. Het gemiddelde boetebedrag was 41,06 euro. Dat is iets hoger dan het jaar daarvoor (gemiddeld 40,17 euro).

In 70 procent van de door het CJIB verwerkte transacties ging het om snelheidsovertredingen. Ruim 10 procent betrof parkeerbonnen en 3,5 procent van de bekeuringen gold het rijden door rood licht. De meeste bekeuringen werden uitgeschreven op kenteken, hoofdzakelijk door automatisch werkende flitsapparatuur.

Bron:  Algemeen Dagblad



Commentaar Flitsservice:


 

Uiteraard ging het aantal uitgedeelde boetes omhoog. Met controles op de meest stompzinnige plaatsen, uitbreiding van het aantal Verkeershandhavingsteams, de inzet van kliko's, trajectcontroles, Optospeeds, laserguns, aanhangwagentjes en alle mogelijke methodes om controles aan het oog te verbergen, worden de inkomsten wel aardig omhoog gekrikt. De stijging van het aantal boetes is echt geen resultaat van het feit dat de burger nog steeds te hard rijdt. Dat komt omdat de meeste boetes voor diegenen zijn die asociaal 10 km/u te hard gaan.
De meest geavanceerde technieken worden toegepast om u als hardrijdertje (1 tot 10km/u) maar de les te leren.
Het excuus wat gebruikt wordt, dat de controles verhevigd zijn om het milieu te besparen is natuurlijk de grootste leugen aller tijden. Zullen we even de toename van het aantal files ernaast leggen? Elke dag 's ochtends en 's avonds staan er miljoenen auto's in de file vrolijk CO2 gassen uit te stoten. Nee, daar hebben we het maar niet over. We gaan massaal diegenen pakken die net even iets te hard gaan. Hou toch eens op mensen die net even iets harder gaan, hardrijders, snelheidsduivels etc. te noemen. Dat is een term die Mr. Spee graag gebruikt om de toonzetting zodanig neer te zetten alsof alleen de asocialen te hard gaan. Dit staat ook wel bekend als suggestief Nederlands.
Iedereen pikt het maar, mort bij het verjaardagsfeestje maar doet verders niets. Gewoon zo doorgaan, dan verandert er nooit iets!!! Mr Spee heeft z'n salarisverhoging in ieder geval verdiend.