Justitie schaft 6 trajectcontrole systemen aan


Het Bureau Verkeershandhaving OM heeft vandaag haar handtekening gezet onder de contracten voor de bouw van zes nieuwe trajectcontrolesystemen. Naar verwachting kunnen de nieuwe systemen in de loop van 2004 in gebruik worden genomen. Met de aanschaf van deze zes systemen is een bedrag gemoeid van zo’n drie miljoen euro. Via een Europese aanbestedingsprocedure zijn verschillende leveranciers uitgekozen om de nieuwe trajectcontrolesystemen te gaan bouwen. Hoe de systemen er precies uit gaan zien, is op dit moment nog niet bekend. De technische details en de planning worden dit najaar verder uitgewerkt.

Locaties

Het merendeel van de nieuwe trajectcontrolesystemen komt op vaste locaties te hangen. Daarbij is gekozen voor trajecten waar veel snelheidsgerelateerde ongevallen gebeuren en waar de uitstoot van schadelijke stoffen door verlaging van de snelheid aanzienlijk kan worden verminderd. Het gaat om de volgende trajecten:


- A2 tussen Maarssen en Breukelen

- A4 tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep

- A12 tussen De Meern en Woerden

- N919 ter hoogte van Veenhuizen

- Zeelandbrug in beide richtingen


Naast deze vaste trajectcontroles komt er ook een verplaatsbaar trajectcontrolesysteem. Die primeur is voor de politieregio Flevoland, waar op de lange, rechte polderwegen relatief veel eenzijdige letselongevallen gebeuren die door te hoge snelheid ernstig kunnen aflopen.

Bron:  BVOM



Commentaar Flitsservice:


 

De toon van het bericht alleen al. De systemen worden zogenaamd geplaatst op locaties, speciaal uitgekozen omdat daar veel snelheidsgerelateerde ongevallen gebeuren. Laten we kort zijn, zeker op snelwegen, de meeste van deze locaties, is dit niet van toepassing.

Nee, de trajectcontroles worden geplaatst op stukken met zo min mogelijk zijwegen of op- en afritten. Een Trajectcontrole is op andere locaties namelijk zinloos. Dat men daarmee de grootste ongevalsoorzaak, geen voorrang verlenen, niet aanpakt zal justitie blijkbaar worst wezen. Nee, op die lange stukken zonder zijwegen rijdt iedereen lekker door. Dat is dus flink scoren.

Dit geintje kost de staat nu eenmalig 3 miljoen euro. Met zes van deze systemen operationeel is dit bedrag echter in no-time terugverdiend en kan er daarna pure winst gemaakt worden. Dat is immers waar het onze overheid om gaat.