Kabinet komt transporteurs tegemoet





 

Het kabinet komt met een aantal maatregelen om de transportsector te compenseren voor de hoge brandstofprijzen. In de resterende regeerperiode zal in totaal ruim 200 miljoen euro aan steun worden verleend. Dat is de uitkomst van wekenlange onderhandelingen met de transportsector. Die was boos over de verhoging van de dieselaccijns per 1 juli en over het gebrek aan compensatie voor de stijgende brandstofprijzen.

Staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën, CDA) zei vanochtend dat het kabinet niets kan doen tegen de almaar hogere olieprijs en de daardoor stijgende accijnzen, maar hij beloofde dat het kabinet geen verdere accijnsverhogingen meer zal doorvoeren tijdens de huidige regeerperiode.

Afgesproken is dat de motorrijtuigenbelastingen voor vrachtwagens en bussen evenmin verhoogd worden. Daardoor vervalt 114 miljoen euro aan lastenverzwaringen in het kader van de kilometerheffing die tussen 2012 en 2018 wordt ingevoerd. De al eerder aangekondigde hogere wegenbelasting voor vuile auto’s zal volledig naar de vrachtwagensector gaan. Het kabinet komt met 62 miljoen euro „vergroeningsmaatregelen”.

De transportsector is „verheugd” over het akkoord. „Dit was het maximaal haalbare resultaat”, zei Alexander Sakkers van Transport en Logistiek Nederland: „Wij zijn blij dat we geen wilde taferelen in Nederland hebben gehad.” Verdere acties van truckers zijn nu definitief van de baan.

De verhoudingen tussen kabinet en transportsector verslechterden vorig jaar, doordat Balkenende IV de wegenbelasting fors verhoogde. Voor de invoering van de kilometerheffing wordt de aanschafbelasting bpm op auto’s vervangen door motorrijtuigenbelasting. Doordat de transportsector vrijgesteld is van de bpm, resulteerde dat in een ingrijpende kostenstijging. Dit blijft eenmalig. De Jager: „Het wordt eerlijker, want wie straks profiteert van de lagere aanschafbelasting op auto’s krijgt een hogere motorrijtuigenbelasting. En wie niet profiteert krijgt ook geen hogere motorrijtuigenbelasting.”

Volgens De Jager betekent het steunpakket niet dat er ergens anders op de begroting van 200 miljoen euro bezuinigd moet worden. Veel van de afgeblazen lastenverzwaringen waren volgens de bewindsman nog niet ingeboekt.

 
 
Bron: NRC
 
  7-9-2008  


|

FlitsKaart