Kamerlid: Ook 80 km/u op A13 bij Delft





 

DELFT | Kamerlid Dijsselbloem (PvdA) ziet wel iets in het instellen van een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur op rijksweg A13. GroenLinks-wethouder Grashoff in Delft heeft eerder bepleit om op de hele A13 80 kilometer in te voeren.




Dijsselbloem vindt dat te ver gaan. De maximumsnelheid van 80 kilometer kan bovendien wat Dijsselbloem betreft op rustige momenten, bijvoorbeeld tijdens de nachtelijke uren, weer worden verhoogd tot 120 kilometer per uur.

"De PvdA in de Tweede Kamer was de initiatiefnemer voor die 80 kilometer, die nu ter hoogte van Overschie in Rotterdam op de A13 geldt. Je merkt gewoon dat dit goed werkt. Het is goed voor de doorstroming. Dus je hebt in een keer opvallend minder files, maar misschien nog wel belangrijker is dat de luchtkwaliteit en de geluidsoverlast echt verbeteren. En waar die snelweg dicht langs de Delftse bebouwde kom raast, zou je dat misschien ook moeten doen. Niet op het hele traject, maar bijvoorbeeld van de afslag Delft-noord tot waar Delft-zuid ophoudt, dan heb je de Wippolder en de bomenwijk. Het gekke is dat een automobilist in eerste instantie denkt dat hij minder kan doorrijden, maar dat is helemaal niet zo. Op deze drukke weg, blijkt dat de doorstroming heel mooi gelijkmatig verloopt, wat komt doordat iedereen zich aan die tachtig kilometer moet houden." Dijsselbloem is er absoluut geen voorstander van het in heel Nederland de maximumsnelheid te verlagen. "Dat vind ik echt!
onzin en onnodig. Juist op dit soort punten, waar het heel druk is en je dwars door steden of langs woonwijken rijdt, is het echt een hele slimme maatregel: Goed voor het geluid, de luchtkwaliteit en ook tegen de file."

Wat Dijsselbloem betreft zou deze maatregel tijdens de nachtelijke uren, wanneer en weinig mensen op de weg zitten, weer kunnen loslaten. "De spits duurt zo'n beetje de hele dag, maar 's nachts - zeg van 24 uur tot 6 uur 's morgens - zou je het weer op 100 of op sommige stukken op 120 kilometer per uur zetten. De VVD heeft wat mij betreft veel te weinig oog voor de effecten in de steden van het alsmaar toegenomen verkeer. Men is veel te eenzijdig voor het belang van het doorrijden. Ze gaan echt voorbij aan de belangen van mensen die langs snelwegen wonen, maar ook aan de verkeersveiligheid."

 
 
Bron: Haagsche Courant
 
  24-1-2003  


|

FlitsKaart