'Kijk nou, dat ziet er toch uit als een snelweg!'





 

Woensdag 02 juli 2003 - De eerste bonnen vallen nu op de mat. Zeker zesduizend hardrijders op de Noordelijke Rondweg zijn in de afgelopen drie weken betrapt door een speciaal team van de Bredase politie. Onder hen ook de vele door-rood-licht-rijders. Op elk kruispunt zijn dat er wel tien per dag. "Als het moet, gaan we nog vier jaar door."



BREDA - Zeventig kilometer mag je er rijden. De meeste overtreders zitten rond de negentig kilometer. Op deze maandag wachten vijf politiemannen in witte parka's met fluorescerende strepen de hardrijders op. Ze staan in de bocht van de Lunetstraat. Niemand kan ze over het hoofd zien. Maar dan is het al te laat.

De man met de lasergun stond al in de berm ter hoogte van McDonald's, vanaf de richting Prinsenbeek. Een motoragent loodst de overtreders naar de Lunetstraat.

De Noordelijke Rondweg. Vanaf Prinsenbeek heet hij eerst Backer & Ruebweg, vervolgens Crogtdijk en dan Nieuwe Kadijk. Feitelijk verbindt hij binnendoor de A16 met de A27. Een stuk van 7,7 kilometer asfalt. Het lijkt een gebed zonder end.

En dan hebben we het niet alleen over de weg zelf, maar ook over het gedrag van de gebruikers ervan. De afgelopen drie jaar waren er 670 aanrijdingen. Daarvan waren er 102 met letsel en vijf met dodelijke afloop. Het is een weg met heel veel kruisingen. De Doornboslaan, de Oosterhoutseweg, de Terheijdenseweg, allemaal komen ze erop uit. "Veel van die kruisingen behoren nog steeds tot de black spots die op het lijstje van de provincie staan", zegt Mario van Hilst.



Van Hilst is de operationeel chef van het Verkeershandhavingsteam. Dat team is in oktober vorig jaar van start gegaan. Het verschil met de gewone snelheidsteams: ze vallen onder het ministerie van Justitie, onder leiding van de bekende landelijke 'verkeersofficier' Koos Spee, legt Van Hilst uit. "Anders dan voorheen kijken we niet alleen naar hardrijders, maar ook naar rood-licht-negatie, alcohol en het dragen van een helm of een gordel."

Vijf flitspalen staan er sinds mei op de Noordelijke Rondweg. Af en toe zet de politie ook een lasergun in. "Dat werkt heel effectief", zegt Van Hilst, "want kun je bij een flitspaal nog afremmen, een lasergun heeft een bereik van vierhonderd meter. Hij betrapt dus iedereen."

De gemeente Breda is de beheerder van de Noordelijke Rondweg. Na rapporten over de zorgelijke verkeerssituatie (verkeersveiligheidsanalyse '98) en een ongevallenstudie (dienst REM, 2000) nam de gemeente maatregelen. Er kwamen nieuwe verkeerslichten, waarvoor je niet meer zo lang hoeft te wachten, er werd een groene golf ingesteld en zelfs het asfalt op de kruisingen kreeg een nieuwe laag. Van Hilst: "De automobilisten die betrokken waren bij een ongeluk, klaagden dat ze zo snel doorschoven. Daarom maakten we het asfalt ruwer."

De cijfers bleven alarmerend. Sterker nog: "Er is nog steeds geen teruggang te bespeuren in het aantal ongevallen. Dus stond ons niets anders te doen dan handhaving", zegt Van Hilst. "Want bij een ongeval speelt altijd de factor snelheid een rol."
Drie weken geleden begon de eerste controle. De resultaten waren en zijn nog steeds schrikbarend: 350 hardrijders en door- rood-lichtrijders per dag. Veel automobilisten schijnen niet te beseffen dat ze hier 'maar' 70 mogen rijden. "Dit is toch een snelweg?", veronderstelt bestuurder A. Keijmel uit Goedereede. Twee, drie keer per week rijdt hij over de Noordelijke Rondweg, zegt hij. Nu staat hij in de 'fuik' bij de Lunetstraat. Hij reed 91 kilometer per uur. Volgens de wet wordt daar nog drie kilometer speling van afgetrokken. Dat is nog 88 kilometer. "Dat wordt een bon van 63 euro", kijkt politieman W. den Hollander op z'n schema. Bestuurder Keijmel is er niet van onder de indruk. "Ik rijd 90.000 kilometer per jaar, het moest een keer gebeuren."
De borden met de driehoek-met-camera die aangeven dat hier gecontroleerd wordt, heeft hij niet eens gezien. Hij kijkt achter zich richting McDonalds: "Kijk nou, dat ziet er toch uit als een snelweg!"

De Noordelijke Rondweg valt gewoon binnen de bebouwde kom, legt Van Hilst uit. Vijftig kilometer per uur is dan de maximale snelheid. Een gemeente mag daar 20 kilometer naar boven of beneden van afwijken. Met 70 kilometer zit de Noordelijke Rondweg dus 'hoog'.

Het idee dat je er hard kunt rijden, wordt vermoedelijk gevoed door de brede rijstroken en brede rijbanen, denkt Van Hilst hardop. "Bovendien zijn er lange stukken zonder onderbreking, waarop de automobilisten geen andere weggebruikers zien. Gas geven, denken ze dan." Dat deed die man in een Landrover die met 106 km/uur werd betrapt ook. "Meer dan 30 kilometer te hard. Dat wordt een zaak voor de officier van justitie," zegt controleur Den Hollander. Van Hilst: "We hebben overal in het wegdek meetlussen gelegd. Die zien de bestuurders niet. Daarop kunnen we zien hoe hard ze gemiddeld rijden. Neemt de snelheid af, dan verminderen we de controle. Zo niet, dan gaan we nog vier jaar door. We zijn in ieder geval voor vier jaar aangesteld."

 
 
Bron: BN De Stem
 
  7-2-2003  


|

FlitsKaart