Kilometerheffing krijgt vorm


De achttien partijen die zijn overgebleven voor de aanbesteding van het systeem voor de kilometerheffing gaan vanaf dinsdag met het ministerie om tafel zitten om spijkers met koppen te slaan. Dat heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat maandag laten weten.

Voor de aanbesteding hadden zich 47 partijen aangemeld. Op basis van kennis en bewezen prestaties bleven daar uiteindelijk achttien van over. Het gaat om bedrijven of consortia van bedrijven; het ministerie maakt geen namen bekend. In de zomer spanden drie partijen een kort geding aan tegen het ministerie, omdat zij vonden dat ze onterecht buiten de boot waren gevallen. De rechter stelde hen in het ongelijk.

Binnenkort gaat het wetsvoorstel over de kilometerheffing naar de Tweede Kamer. Dan wordt onder meer bekend wat de tarieven worden. In het Nederlandse systeem gaan mensen betalen naar gebruik van de auto en de wegen. Uniek in het Nederlandse systeem is dat alle automobilisten voor het gebruik van de weg gaan betalen en niet bijvoorbeeld alleen goederenvervoerders, zoals in Duitsland en Oostenrijk het geval is.

Inhoud praatsessies

Ook wordt op alle wegen betaald en wordt gekeken naar het tijdstip van de dag, bijvoorbeeld of de rit in of buiten de spits plaatsvindt.

Volgens een woordvoerder van het ministerie moeten de praatsessies die dinsdag beginnen gezien worden als overleg met een aannemer of architect als je een huis gaat bouwen. ,,Hoe komt het eruit te zien?’’ Het ministerie zet in op twee trajecten; de overheid rolt zelf het zogenoemde garantiespoor uit, marktpartijen kunnen van meet af aan of gaandeweg de rollen overnemen in het zogenoemde hoofdspoor.

Uiterlijk kastjes

Zo wordt er de komende tijd gesproken over hoe de kastjes die in de voertuigen komen eruit gaan zien, wat het toezicht inhoudt, welke vorm de handhaving krijgt en hoe het innen van de gelden wordt geregeld. Daarna wordt de keus gemaakt wie wat mag gaan doen, gaan de partijen aan de slag en kan het systeem op grote schaal worden getest. ,,Nu gaat het echt vorm krijgen’’, aldus de woordvoerder van het ministerie van Verkeer.

De kilometerheffing vervangt de bestaande vaste autobelastingen, de opbrengsten gaan naar het Infrafonds.

Bron:  De Telegraaf

Melder: Maserati Teun