Kliko-agent kent het smoezenboek





 

VECHTDAL - De twee radarmannen Hennie Aarnink en Engbert Nekkers kennen hun pappenheimers zo langzamerhand wel. Als hun busje verdekt staat opgesteld en de klikkende kliko zijn werk doet, gebeurt er van alles om hen heen. Toeteren, lichtsignalen, zwaaien, middelvingers opsteken; het is dagelijkse kost.

Minimaal één keer in de week komt een boze verkeersdeelnemer terug om frustratie af te reageren. Engbert Nekkers (negen jaar in het vak) en Hennie Aarnink (drie jaar) zijn gepokt en gemazeld in hun functie als Bijzondere Opsporings Ambtenaar (BOA). In de dagelijkse praktijk in de Vechtdal-gemeenten krijgen ze veel boze blikken en dito commentaar. Slechts zelden is er een compliment, je moet er maar tegen bestand zijn. En het grote smoezenboek hebben ze ook al lang uit.

Aarnink: ‘Meestal komen boze mensen met een bult blabla of een scheldkanonnade om de hoek. Maar als je zelf rustig blijft, dan valt het allemaal best wel mee. Mensen die haast hebben omdat ze naar het ziekenhuis moeten en dan bij ons komen klagen dat ze geflitst zijn, die geloof ik niet. Want als ze écht haast hadden, dan waren ze wel doorgereden.’ Aarnink maakte het nog niet zo lang geleden mee dat een boze automobilist omkeerde en de de kliko met kostbare meetapparatuur omgooide. Vervolgens ontstond bij het busje een heel gesprek. Aarnink: ‘Uiteindelijk ging de man weg terwijl hij mij een welgemeend schouderklopje gaf. Ik had hem bijvoorbeeld gevraagd wat hij ervan zou vinden als ik bij hem op kantoor zijn computer zou omgooien als ik het ergens niet mee eens was. Die man kreeg overigens wel een forse boete. Uiteraard de geflitste snelheidsovertreding, een procesverbaal van 240 euro voor het omgooien van de kliko én de kosten van opnieuw afstellen van de meetapparatuur bij de firma Gatsonides en dat kan flink oplopen.’

Gestolen kliko

Het incident met de verdwenen flitskliko in Balkbrug komt ter sprake. Vier jaar geleden verdween daar tijdens een controle een complete kliko ter waarde van 32.000 euro, het type diefstal waar nog wel eens besmuikt om wordt gelachen.

Nog steeds is het apparaat niet boven water, maar herhaling is tegenwoordig uitgesloten. Elke kliko is dankzij het Balkbrugse incident uitgerust met alarm. Net zoals het deksel van de kliko tegenwoordig met een slotje beveiligd is. ‘Hebben we uitgedokterd nadat er een keertje iemand een bak met friet speciaal ingooide’, glimlacht Nekkers.

Via een laptop in de bus krijgen de controleurs de te snelle rijders in beeld. Vaak scant de computer het kenteken zelf, in enkele gevallen moeten Aarnink en Nekkers de digitale foto handmatig uitvergroten om zekerheid te hebben. Soms is het kenteken niet leesbaar, bijvoorbeeld omdat er een trekhaak of fietsdrager in de weg zit. Maar er zijn bijvoorbeeld ook motorrijders die hun nummerbord ombuigen om ongestraft te kunnen racen.

Aarnink en Nekkers hebben er geen moeite mee dat ze soms met de nek worden aangekeken. Vanuit hun standpunt is dat louter onbegrip.

Nekkers: ‘Mijn eigen zus was lang boos op me vanwege een bon. Ik zeg het altijd zo: dankzij deze aanpak van verkeersofficier Koos Spee hebben we het ongevallencijfer met bijna veertig procent teruggebracht, daar heeft iedereen baat bij. Los van de persoonlijke drama's bij ongelukken kunnen we ook de totale kosten voor de Nederlandse maatschappij reduceren. Neem de kosten van ziekenhuizen, revalidatie en uitkeringen; uiteindelijk draaien we daar met z'n allen voor op.’

Flitspaal opknappen

Alhoewel justitie de vaste flitspalen aan het verminderen is, blijven Aarnink en Nekkers wel hun vaste uren draaien. Ook in het weekend. Wat het duo betreft mochten de flitspalen, al was het zonder apparatuur, gewoon blijven staan.

Nekkers: ‘Bij Raalte en ook in De Krim stonden die palen er jarenlang haveloos bij. Ik heb wel eens op het punt gestaan om in m'n vrije tijd zelf zo'n flitspaal op te knappen. Want hoe dan ook werkt zo’n ding wel preventief.’

De klikkende kliko heeft door de jaren heen al heel wat ‘snelle klantjes’ op de foto gezet. Vrijwel iedere automobilist kan erover meepraten en op verjaardagen is de snelheidsboete niet zelden een pittig discussiepunt. De Stentor ging praten met de mannen die in deze regio dagelijks met de klikkende kliko werken. ‘Het gaat ons niet om het aantal flitsfoto's, maar om het ongelukkencijfer te drukken. Als je mensen in hun portemonnee treft, geef je toch een signaal.’

‘Mijn zus is lang boos geweest vanwege een bon’

 
 
Bron: De Stentor
 
  20-11-2006  


|

FlitsKaart