Km-heffing in gevaar





 

De invoering van de kilometerheffing komt in gevaar omdat de transportwereld dreigt dwars te gaan liggen.

Daarmee zou een van de belangrijkste steunpilaren onder het kolossale antifileproject van minister Eurlings (Verkeer) wegbreken. De 140.000 Nederlandse vrachtwagens zijn in 2011 de eerste die moeten starten met de kilometerheffing. Die positie als proefkonijn zit de vervoerders al niet lekker, maar het zijn de sterke aanwijzingen voor een duurder eurovignet en een hogere motorrijtuigenbelasting (mrb) voor vrachtwagens die de deur dicht gooien. De kostenstijging zou staan in de fiscale brief over de km-heffing waarop staatssecretaris De Jager (Financiën) nog broedt.

"De keiharde afspraak is: anders betalen voor mobiliteit, niet meer betalen", zegt Alexander Sakkers, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland. "Ik ben de laatste om rigoureuze toestanden uit te halen. Maar wat heb ik nog aan de kilometerheffing als wij alleen maar meer betalen? Ik denk dat bij heel zakelijk rijdend Nederland het draagvlak weg slijt."

Financiën stuurt aan op de kostenverhoging omdat vrachtwagens vergeleken met auto’s weinig mrb betalen, weet Sakkers.

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  20-4-2008  


|

FlitsKaart