Kopzorgen over snellere aanleg wegen





 

Er bestaat twijfel of wegen wel twee keer sneller kunnen worden aangelegd, mede door hardnekkige problemen met de luchtkwaliteit. Dit bleek woensdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

De Kamer bereidde zich voor op een debat met verkeersminister Camiel Eurlings op maandag over het advies van de commissie-Elverding.

Volgens haar voorzitter, oud-DSM-topman Peter Elverding, kan de gemiddelde besluittijd voor infrastructrele projecten van elf jaar worden gehalveerd.

Besluitvorming

De besluitvorming moet daarvoor op de schop, door te werken met eenvoudigere rekenmodellen, een ’voorkeursvariant’ en een opleveringstoets achteraf en noodwetgeving.

Maar Niek Ketting van de Commissie van de milieueffectrapportage waarschuwde de Kamer dat de nieuwe luchtwet, ook een conditie voor sneller werken, nog wel even op zich laat wachten.

Aanpak

Ketting, lid van de commissie-Elverding, zei zich af te vragen of de aanpak via het zogenoemde NSL, het Nationaal Samenwerkingsverband Luchtkwaliteit, "wel voldoende basis is voor spoedige uitvoering van projecten".

We verwachten problemen, zei hij onheilspellend. Ook voorzitter Elco Brinkman van Bouwend Nederland zag het somber in op basis van ’signalen’ van opdrachtgevers over metingen "dat het niet meevalt".

Het NSL werkt met gebiedgerichte programma’s in plaats van een individuele toets van infraprojecten op luchtkwaliteit.

Luchtkwaliteit

Luchtkwaliteit blijft zo een heet hangijzer. Vorig jaar haalde de Raad van State een streep door de verbreding van de A4 bij Leiderdorp vanwege gebrekkig luchtonderzoek.

Volgens Eurlings zal deze flessenhals nu in 2014 in plaats van 2011 opgelost zijn. Voor bij elkaar 21 grote projecten verwacht hij vertraging doordat uitgebreider luchtonderzoek nodig is, meldde hij dinsdag de Kamer.

Voor hem een bewijs van de noodzaak het advies-Elverding uit te voeren. Een aanpassing van een spoedwet uit 2003 zit al in het vat.

 
 
Bron: nu.nl
 
  6-5-2008  


|

FlitsKaart