Kritiek op ouderwetse kilometerheffing / Eurlings moet meer lef tonen



28/10/2007 PvdA en ChristenUnie willen dat minister Eurlings (Verkeer) de nieuwste middelen inzet bij de kilometerheffing. Hij moet meer lef tonen en innovatiever te werk gaan.

De verkeersminister zou bij de invoering van de kilometerheffing meteen moeten kiezen voor de nieuwste satellietgestuurde techniek. Dat wil zeggen: iedereen een supermoderne satellietgadget in de auto die doorstraalt waar, wanneer en hoe ver wordt gereden.

Dergelijke geavanceerde techniek is beter dan honderden ouderwetse stalen portalen met camera’s en meters boven de snelwegen rond de Randstad die alleen iedere passage registreren.

De regeringspartijen PvdA en ChristenUnie zijn bang dat ’conservatieve’ krachten op het ministerie van Verkeer en Waterstaat terugvallen op de bewezen techniek van tolpoortjes, zoals in het Londense centrum. Ook D66 wil doorpakken met een zo innovatief mogelijk systeem.

Tweede Kamerlid Lia Roefs (PvdA) en Ernst Cramer (CU) maken zich grote zorgen. „Het is angstwekkend stil rond satellietgestuurde techniek, waar bijvoorbeeld ook de TomTom op werkt”, constateert Cramer. „Eurlings lijkt er huiverig voor, maar een rondje langs de industrie overtuigt mij dat het wel degelijk kan.”

Roefs zou het jammer vinden als ’het kastje in de auto’ niet eens de kans krijgt op een proefproject. „Nergens ter wereld raken gadgets zo snel ingeburgerd als in Nederland. Dat moet lukken.” Naast het versturen van gereden kilometers zou zo’n kastje ook andere diensten zoals een routeplanner kunnen ontvangen.

Ook als minister Eurlings in november besluit de invoering van de kilometerheffing in tweeën te knippen – bijvoorbeeld eerst alleen de Randstad – dan vinden PvdA, CU en D66 de inflexibele portalen een slecht idee. Cramer: „Voor heel Nederland wil je uiteindelijk toch het satellietsysteem. Dan moet je die dure tolpoortjes weer afbreken.” Hij waarschuwt ook voor ontwijkgedrag via B-wegen bij het portaalsysteem.

Minister Eurlings, die de kilometerheffing ruilt met bestaande autobelastingen, staat echter onder tijdsdruk. Voor het eind van deze kabinetsperiode moet de heffing zijn gestart. „Nieuwe technieken brengen ook risico’s met zich mee, kijk naar het veiligheidssysteem van de hsl”, reageert een woordvoerder van het ministerie.

De CDA-fractie in de Tweede Kamer weigert nu al een voorkeur uit te spreken voor poortjes of kastjes.
 
 
Bron:  De Telegraaf /abonnee gedeelte
 
  Melder: Maserati Teun
 



Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner