Kunst in de strijd tegen verbranden flitspalen



x

DEN HELDER-Vandalen hebben het voorzien op flitspalen langs provinciale wegen in Noord-Holland. Piet Verbree, chef van het regionale verkeerhandhavingteam (VHT), is woedend over de brandstichtingen die enorme schadeposten opleveren en de onveiligheid op de weg vergroten.



Hoe vreemd het ook klinkt: met kunst wil de politie nieuwe vernielingen voorkomen. Tegelijkertijd gaat de speurtocht naar de daders door. Afgelopen weekeinde ging de flitspaal op de Kennemerstraatweg in Heiloo voor de tweede keer in de hens. Een van de twee camera's op de Hoornse kruising van Het Keern met de provinciale weg Hoorn-Enkhuizen en de camera op de Alkmaarse kruising van de Bergerweg met de M.L. Kingweg (Kooimeer-Den Helder) sneefden eerder. En wel op identieke wijze.



De daders staken een autoband, gevuld met in benzine gedrenkte wc-rollen, in de fik en hingen die over het kastje met de peperdure apparatuur. ,,De bekende methode van de Tuf-tuf Club'', weet Verbree. Dat is een vereniging die via een uitgebreide website de oorlog heeft verklaard aan verkeershandhavers. Rechercheurs van de landelijke politie die computercriminaliteit in hun portefeuille hebben, onderzoeken of de Tuf-tuf Club kan worden vervolgd wegens uitlokking. De daders van de vier flitspaalbranden in Noord-Holland Noord of die langs de provinciale weg Krommenie-Uitgeest kunnen rekenen op speciale aandacht van Verbree en zijn collega's.



,,Want dit is onverantwoordelijk gedrag.'' Zijn filosofie is dat de 'anonimiteit' van de palen de aanleiding is. ,,Ze gaan op in hun landschap en plotseling, uit het niets schijnbaar: flits. Dat irriteert sommigen blijkbaar. Dus moet je de palen een kleur geven.''



Verbree heeft een Alkmaarse graffitikunstenaar gevraagd een aantal ontwerpen te maken voor de flitspaal in Schoorldam.



Als de gemeente Bergen \'ja\' zegt, volgt een proef. Slaagt het experiment, dan zal het VHT per gemeente een kleurwedstrijd voor scholieren uitschrijven. Het winnende ontwerp voor een aangeklede flitspaal wordt uitgevoerd. ,,In Amersfoort hebben ze dat ook gedaan en zowaar, het helpt. Geen paal meer die wordt vernield. De graffitikunstenaar deed de muur onder het politiebureau Alkmaar-Noord en sindsdien hebben ze daar ook geen last meer van vandalisme.''



De dertig palen die elke politieregio krijgt van het landelijk Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie, komen er hoe dan ook in Verbrees contreien. ,,Omdat daarmee de verkeersveiligheid wordt verhoogd.'' Acht van de dertig staan er nu, twee in Hoorn en zes langs de westelijke ring (Kingweg) van Alkmaar.



De overige komen voor een flink deel in en rond Alkmaar, langs de weg Hoorn-Enkhuizen, maar ook in bijvoorbeeld Den Helder. Stuk voor stuk kruisingen waar veel ongelukken gebeuren doordat mensen door rood rijden. Verbree geeft de cijfers van de Kingweg. ,,In 2000 120 ongevallen, waarvan zestien met ernstig letsel, in 2001 131 waarvan twaalf en vorig jaar 146 waarvan zestien met letsel. Volstrekt onnodig, want het oranje licht is drie seconden op rood. Je mag er 70, dat is 120 meter per seconde, dus je hebt 360 meter om te stoppen. Tests in Hoorn wezen uit: het aantal rood lichtovertredingen nam sterk af.''



De twee in Heiloo zijn een apart verhaal. Ze zijn van de gemeente zelf, geplaatst op verzoek van de omwonenden die werden geplaagd door geluidsoverlast van langs scheurende wagens. ,,Het effect was direct merkbaar. Men kon \'s nachts rustig slapen, omdat de melkwagens hun tempo duidelijk hadden aangepast.''



Voorkeur
De beide snelheidsradars in de Heiloose kastjes zijn van Verbrees team. Zelf heeft hij voorkeur voor de rood licht/snelheidssets zoals die in Hoorn en Alkmaar. ,,Je kunt een bekeuring krijgen voor rood licht, voor te hoge snelheid en voor de combinatie. Het een volgt vaak uit het ander, dus moet je het kwaad ook op beide fronten bestrijden.''

Bron:  Noord Hollands Dagblad

Melder: Ron

Share on Twitter Share on Facebook Share on Whatsapp Share on Telegram


Commentaar Flitsservice:


 

We zullen Dhr. Verbree maar uit zijn rekendroom helpen;



70 km/u / 3,6 = 19,44 m/s

19,44 m/s x 3 seconden = 58,32 meter



Hopelijk zijn de overige capaciteiten wel in orde en zijn het ook capaciteiten waar de samenleving iets aan heeft...



Overigens zijn de flitspalen in Amersfoort blauw van kleur waardoor ze in het donker nog minder opvallen. Het valt te betwijfelen dat het aantal vernielingen hierdoor afneemt, volgens de theorie die Dhr. Verbree erop na houd zouden dan de vernielingen juist toe moeten nemen.



Laat de praktijk het maar uitwijzen.




Naschrift;



Het 'kranten'bericht is lichtelijk aangepast door de redactie;



Je mag er 70, dat is 20 meter per seconde (en geen 120 meter zoals eerst abuisievelijk aangegeven, red), dus je hebt 60 meter om te stoppen.



Schitterend verhaal natuurlijk maar een auto heeft geen 60 meter nodig om tot stilstand te komen bij 70 km/u ...;





snelheid

reactie

remweg

stopafstand

km/u

m/s

m

m

m

70

19

19

24

43

70

19

10

19

29



Situatie 1 schetst een onervaren rijder met een reactiesnelheid van 1 seconde en een auto met als remvertragingseigenschappen 8 m/s2 (gemiddeld)

Situatie 2 schetst een ervaren rijder met een reactiesnelheid van 0,5 seconde en een auto met als remvertragingseigenschappen 10 m/s2





Een verkeerslicht die drie seconden op oranje blijft wekt dus juist de gedachte "het kan nog wel even" ...