Lagere snelheid door monitor





 

Donderdag 12 december 2002 - HANK - De provincie Noord-Brabant zet vaart achter de aanpak van 'gevaarlijke' punten op de N283 tussen Wijk en Aalburg en Hank.




Ze houdt verkeerstellingen en vraagt burgers naar hun ervaringen met de weg. Ook worden nu al maatregelen genomen om de snelheid omlaag te krijgen. Zo is gistermiddag ter hoogte van de bebouwde komgrens in Eethen een Dynamisch Snelheids Informatiesysteem (DSI) in gebruik genomen.

Het systeem in Eethen is het eerste in Brabant dat werkt op zonne-energie. Volgens gedeputeerde P. van Vugt is het DSI-systeem, dat aangeeft hoe hard iemand rijdt, een eerste stap op weg naar verbetering van de verkeersveiligheid.
"Per jaar vallen in Brabant tweehonderd doden in het verkeer. Veel van de ongevallen hebben plaats op provinciale wegen. Wij hebben daarom de morele plicht om weggebruikers te helpen, zodat ze zich verkeersveiliger gedragen", aldus Van Vugt.
Ook de plaats in Eethen, waar nu het DSI-systeem is geplaatst, behoort volgens Van Vugt tot een van de gevaarlijke punten op de provinciale weg.

De testen die tot nu toe zijn gedaan met het DSI-systeem wijzen volgens de gedeputeerde uit dat weggebruikers hun snelheid minderen wanneer ze zien dat ze te hard rijden. "En doordat de snelheid omlaag gaat, merken we ook dat het aantal ongevallen afneemt."



Rotondes


De veiligheid op de Provincialeweg-Zuid is al jaren een veelbesproken onderwerp. De gemeenten Aalburg en Werkendam hebben eerder al een rapport opgesteld waarin aanbevelingen werden gedaan om de weg verkeersveiliger te maken. In dat rapport werd onder meer gepleit voor de aanleg van rotondes bij Genderen en Dussen.

Zo'n twee weken geleden liet Van Vugt aan vertegenwoordigers van Aalburg en Werkendam weten dat er een onderzoek komt om te zien hoe de 'gevaarlijke' knelpunten op de provinciale weg het best aangepakt kunnen worden.

Volgens Van Vugt kan daarbij onder meer worden gedacht aan het aanleggen van rotondes. "Maar we moeten eerst het onderzoek afwachten om te bepalen wat we kunnen en moeten doen om de weg veiliger te maken", aldus Van Vugt. "Dat hangt ook af van hoeveel geld er beschikbaar is."

Wel liet Van Vugt al weten dat de eventuele aanleg van rotondes op de N283 in ieder geval niet eerder dan in 2005 te verwachten is.

Bij het onderzoek, dat inmiddels in volle gang is, worden ook burgers uit Aalburg en Werkendam betrokken. Er wordt hen onder meer gevraagd wat zij gevaarlijke kruispunten vinden en hoe ze denken over de veiligheid op de weg.

Het onderzoek moet over zes maanden zijn afgerond.



Geld


De Aalburgse wethouder L. van der Pol liet gistermiddag nogmaals weten dat een bijdrage in de kosten voor aanpak van de weg wellicht problemen oplevert voor de gemeente Aalburg. "De financiële positie van de gemeente is niet zo rooskleurig, we moeten dus goed bekijken wat we kunnen doen."

Van der Pol liet wel weten blij te zijn met de installatie van het DSI-systeem in Eethen. "Het is een goede aanzet naar een verkeersveilige weg."

 
 
Bron: BN de Stem
 
  12-12-2002  


|

FlitsKaart