Leaserijder wil af van oneerlijke bijtelling





 

Leaserijders zijn de in hun ogen oneerlijk verdeelde bijtelling meer dan beu. Marktleider in leaseauto's LeasePlan pleit ervoor om de bijtelling voor leaserijders afhankelijk te maken van het aantal verreden privékilometers.

Hoe meer je rijdt, hoe meer je betaalt. Daar komt het voorstel van directievoorzitter Berno Kleinherenbrink van Leaseplan op neer. Iemand die het gemiddelde van 7500 privékilometers rijdt zou 25 procent bijtelling voor de kiezen moeten krijgen, iemand die minder rijdt een lagere bijtelling en iemand die meer rijdt een hogere.

Brancheorganisatie VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen) is enthousiast. "Wij pleiten al tijden voor meer differentiatie. Bovendien kopen veel mensen nu een milieuonvriendelijke tweedehands auto erbij voor de privékilometers. En dat kan nooit de bedoeling zijn geweest", aldus directeur Renate Hemerik.

Momenteel is het zo dat alle leaserijders die met de auto van de zaak jaarlijks meer dan 500 kilometer privé afleggen, 25 procent van de nieuwwaarde bij hun inkomen moeten optellen, omgeacht het aantal gemaakte privékilometers.

Om het plan te realiseren biedt Leaseplan aan voor alle liefhebbers een zwarte doos te monteren die het aantal privé gereden kilometers tot op de komma nauwkeurig registreert.

De Belastingdienst laat in een reactie weten geïnteresseerd te zijn, mits de leasemaatschappijen kunnen aantonen dat het systeem niet fraudegevoelig is. Gisteren nog kreeg de eerste groep van 5500 bestuurders voor 5,7 miljoen euro aan naheffingen opgelegd voor het overschrijden van de 500 kilometergrens.

Nederland is volgens LeasePlan in Europa het land met verreweg de hoogste bijtelling. Gemiddeld moet de Nederlander 3700 euro bijtellen, de Belg maar 1200 euro.

De Tweede Kamer wacht ondertussen op een onderzoek van staatssecretaris De Jager (Financiën). Wat een Kamermeerderheid betreft, komt er voor leaserijders meer keuze in zuinige auto’s door een middencategorie te creëren. Nu zijn er slechts een paar auto’s die voor de laagste bijtelling van 14 procent in aanmerking komen. Andere wagens krijgen een bijtelling van 25 procent voor de kiezen. Voor een aanpassing van de grens voor gereden privékilometers is de Kamer vooralsnog niet te porren.

 
 
Bron: Telegraaf
 
  19-2-2008  


|

FlitsKaart