Leefbaar Rotterdam wil belasting op te hard rijden





 

Rotterdam - Leefbaar Rotterdam wil belasting innen over elke kilometer die te hard wordt gereden. De vergaande belastingmaatregel moeten worden uitgevoerd door heel Rotterdam van fotocamera's te voorzien. Registreert een camera een automobilist die te snel rijdt, dan wordt binnen enkele dagen een belastingaanslag naar het huisadres gestuurd. De aanslag staat los van boetes die door de politie worden opgelegd.



Dat het om méér dan een politieke proefballon gaat, blijkt uit het al bereikte akkoord tussen de mogelijke coalitiepartners Leefbaar Rotterdam, CDA en VVD. De laatste twee partijen hebben toegezegd bij de installatie van een nieuw college een onderzoek te laten uitvoeren naar de belastingmaatregel. De VVD wil een studie naar de juridische haalbaarheid.



Volgens raadslid Gerard Dorsman, advocaat en juridisch woordvoerder van Leefbaar Rotterdam, hoeven er geen wettelijke hobbels te zijn. De gemeente mag zo'n belasting volgens hem opleggen, omdat de plaatselijke overheid financieel verantwoordelijk is voor het onderhoud van de wegen. De kosten voor dat onderhoud mogen worden doorberekend aan de gebruikers.



Dorsman noemt het 'logisch' dat automobilisten die de maximumsnelheid negeren belasting gaan betalen. ,,Door dat snelle rijden worden de wegen extra belast, gaan de wegen sneller stuk en wordt de gemeente dus op hogere kosten gejaagd.''



De belastingaanslag is opgebouwd volgens het principe 'hoe groter de overtreding, hoe hoger de aanslag'. Gaat het om een maximumsnelheid van boven de 50 kilometer per uur, dan betaalt de automobilist 5 euro voor elke te hard gereden kilometer tussen de 50 en 60 kilometer. Voor een overschrijding van boven de 60 kilometer geldt een bedrag van 10 euro voor elke kilometer te hard. Wie 55 rijdt waar 50 is toegestaan, moet dus al 25 euro afrekenen.




'Maniakken uitbannen'
De juridisch woordvoerder verwacht weinig weerstand onder de Rotterdammers. ,,Er is maar een klein clubje dat het leuk vindt om met tachtig kilometer per uur door de Maastunnel te scheuren. De meerderheid ergert zich rot.'' Door de invoering van de maatregel worden alle snelheidsmaniakken uitgebannen, meent Leefbaar Rotterdam. Dorsman: ,,Als de pakkans honderd procent is, gaan automobilisten echt niet meer scheuren.'' De pakkans zal volgens hem zo hoog zijn omdat de hele stad van nieuwe digitale flitscamera's wordt voorzien.



De administratie die de nieuwe belastingmaatregel met zich meebrengt, wil Leefbaar Rotterdam uitbesteden aan een particulier bureau. Wat de investering in onder andere de camera's gaat kosten, is onduidelijk

 
 
Bron: Rotterdams Dagblad
 
  1-1-2002  


|

FlitsKaart