Leerdam gestraft voor draconische verhoging parkeertarieven





 

Leerdam betaalt leergeld voor een draconische verhoging van de parkeertarieven. Nadat per 1 januari de heffingen met gemiddeld 125 procent waren opgeschroefd om de gaten in de gemeentebegroting te dichten, kelderde het centrumbezoek en klaagden ondernemers steen en been. Inmiddels is de hele tariefsverhoging teruggedraaid en zint de gemeente op andere manieren om de begroting sluitend te krijgen.



Felle protesten maar ook sabotage vormden de inleiding voor het gemeentelijk bakzeil. Van verschillende parkeerautomaten in het dorpscentrum werden de gleuven voor de muntinworp regelmatig dichtgekit met lijm of chocolade. Veel zwaarder woog dat het centrumbezoek sterk terugliep.



Chef financien van de gemeente Leerdam, K. van Woerkom, erkent dat de scherpe tariefsverhoging (met een minimuminworp van zoveel euro) duidelijke sporen naliet: "Je kon bij wijze van spreken geblinddoekt over de parkeerterreinen rijden." Veel binnenstadsbezoekers die de tarieven te gortig vonden, namen vaak de wijk naar perifere winkelcentra in Leerdam-noord en -west. Ook naburige plaatsen als Culemborg, Geldermalsen en Gorcum hadden baat bij de Leerdamse parkeertarieven.



"Op een parkeerterrein dat normaal bomvol was, zag je maar vijf of zes auto's staan", vult gemeentelijk opsporingsambtenaar Ellis Willems aan. "Als controleurs moesten wij het ontgelden en kregen wij vreselijk veel klachten. De tarieven in het centrum zijn nu weer terug op het oude niveau, dat wil zeggen 40 minuten parkeren voor een halve euro en 1,30 per twee uur."



De gemeente koos eieren voor haar geld nadat de plaatselijke middenstanders een petitie aanboden en met harde acties dreigden. Van Woerkom erkent dat van de gedroomde meeropbrengst van drie vier ton op jaarbasis toch al niet veel terecht zou zijn gekomen vanwege de uitwijkende consumenten. Hij geeft aan dat de parkeerexploitatie in Leerdam op zichzelf altijd al sluitend was en dat extra revenuen als bestemmingsreserve besteed werden voor meer parkeervoorzieningen.

 
 
Bron: Verkeerskunde
 
  8-5-2003  


|

FlitsKaart