|
Hun flitsend werk staat in schril contrast met hun doodsaaie uitstraling. Muisgrijze flitspalen zouden in Friesland meer opvallen door opvallende ' striping' of een fleurige of felle kleur. De politie in Amersfoort en Rotterdam/ Rijnmond heeft er goede ervaringen mee.
Door Paul Achterberg
LEEUWARDEN - Het heeft iets geniepigs. Verscholen achter bomen of struikgewas staan her en der in Friesland grijze flitspalen opgesteld. Snelheidsovertreders worden verrast. Een opvallende opstelling met kleurige kastjes is een alternatief. Die zet automobilisten aan tot het matigen van hun snelheid. De ervaringen in de rest van het land zijn goed met een opvallende ' striping' van de flitspalen. Amersfoort heeft sinds 1998 op de zogeheten black spots blauwe flitspalen staan, beschilderd met vriendelijke oogjes. Het ontwerp is door schoolkinderen gemaakt. Woordvoerster Mariëlle van den Berg van de politie Eemland- Zuid in Amersfoort: ,, Ons motief was geen bekeuringen,maar veiligheid.'' Het effect is, aldus Van den Berg goed. ,, De bevolking begrijpt de bedoeling, er is draagvlak. Het zijn vrolijke palen en ze worden niet vernield. Op de flitspaalplekken zijn steeds minder overtredingen en dus ook minder ongevallen.'' Gekleurde flitspalen zouden in Friesland niet misstaan. Bob Kenter, leider van het verkeersproject Fryske Diken, staat persoonlijk niet afwijzend tegenover opvallende ' striping'. Zijn eerste belang is immers ook handhaving van de verkeersregels. Alles wat kan bijdragen aan veiliger wegen is meegenomen. Het gaat hem niet om de bekeuringen. Automobilisten klagen echter steen een been over de bonnenregen die vorig jaar in Friesland over hen is neergedaald. Kern van de klacht: het aantal van 262.000 verkeersboetes, waarvan 200.000 voor snelheidsovertredingen, mag geen doel op zich zijn. Dat is overigens geen heilig doel. Minder mag, als er maar 28.600 uur wordt gecontroleerd, zegt justitie in het convenant met Politie Fryslân. Bob Kenter, projectleider Fryske Diken, staat persoonlijk niet afwijzend tegenover opvallende ' striping' van flitspalen. Hij erkent dat er een preventieve werking vanuit gaat, al ,, staan op wegen met flitspalen ook waarschuwingsborden''. Het is echter niet de politie die de flitspalen plaatst en beheert. Die zorg is voor de provincie Friesland of het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie. ,, Der falt altyd oer te praten'', zegt provinciewoordvoerder Sipke Boorsma over de striping op de flitspalen. ,, We zijn er ook niet echt op tegen als er goede argumenten zijn om het wel te doen'', zegt woordvoerder Annemarie van ' t Erven van het Bureau Verkeershandhaving.
, Flitspalen met de reflecterende ' politiestriping' hebben een positief effect op het snelheidsgedrag van automobilisten'', beweert Anne Geelof van de politie Rotterdam/ Rijnmond. Ook al beschikt Rotterdam over slechts tien camera's voor tweehonderd flitspalen. , Driekwart van de automobilisten wordt nog eens extra attent gemaakt op de mogelijkheid dat er wordt geflitst als men te hard rijdt. Met opvallende flitspalen dien je de verkeersveiligheid.'' De Rotterdamse flitspalen staan bij de echt gevaarlijke kruisingen, de black spots. Waar in het verleden veel ongevallen gebeurden. ,, Er gaat een stuk preventie van uit'', zo weet Geelof. pvallende flitspalen vergroten het begrip voor snelheidscontrole al zal er, aldus Geelof, altijd wel discussie zijn waarom op een bepaalde plaats wordt gecontroleerd. ,, Dat is uit te leggen aan de hand van ongevallen die op een bepaalde plaats gebeuren.''
|
|