Liever gekleurde Flitspalen in Friesland





 

Hun flitsend werk staat in schril contrast met hun doodsaaie uitstraling.
Muisgrijze flitspalen zouden in Friesland meer opvallen door opvallende
' striping' of een fleurige of felle kleur. De politie in Amersfoort en
Rotterdam/ Rijnmond heeft er goede ervaringen mee.

Door Paul Achterberg



LEEUWARDEN - Het heeft iets geniepigs. Verscholen achter bomen
of struikgewas staan her en der in Friesland grijze flitspalen opgesteld.
Snelheidsovertreders worden verrast. Een opvallende opstelling met
kleurige kastjes is een alternatief. Die zet automobilisten aan tot het
matigen van hun snelheid. De ervaringen in de rest van het land zijn goed
met een opvallende ' striping' van de flitspalen. Amersfoort heeft sinds
1998 op de zogeheten black spots blauwe flitspalen staan, beschilderd
met vriendelijke oogjes. Het ontwerp is door schoolkinderen gemaakt.
Woordvoerster Mariëlle van den Berg van de politie Eemland- Zuid in
Amersfoort: ,, Ons motief was geen bekeuringen,maar veiligheid.''
Het effect is, aldus Van den Berg goed. ,, De bevolking
begrijpt de bedoeling, er is draagvlak. Het zijn vrolijke palen en ze worden
niet vernield. Op de flitspaalplekken zijn steeds minder overtredingen en
dus ook minder ongevallen.'' Gekleurde flitspalen zouden in Friesland niet
misstaan. Bob Kenter, leider van het verkeersproject Fryske Diken, staat
persoonlijk niet afwijzend tegenover opvallende ' striping'. Zijn eerste belang
is immers ook handhaving van de verkeersregels. Alles wat kan bijdragen
aan veiliger wegen is meegenomen. Het gaat hem niet om de bekeuringen.
Automobilisten klagen echter steen een been over de bonnenregen die vorig
jaar in Friesland over hen is neergedaald. Kern van de klacht: het aantal van
262.000 verkeersboetes, waarvan 200.000 voor snelheidsovertredingen,
mag geen doel op zich zijn.
Dat is overigens geen heilig doel. Minder mag, als er maar 28.600 uur wordt
gecontroleerd, zegt justitie in het convenant met Politie Fryslân. Bob Kenter,
projectleider Fryske Diken,
staat persoonlijk niet afwijzend tegenover opvallende ' striping' van flitspalen.
Hij erkent dat er een preventieve werking vanuit gaat, al ,, staan op wegen
met flitspalen ook waarschuwingsborden''.
Het is echter niet de politie die de flitspalen plaatst en beheert. Die zorg is
voor de provincie Friesland of het Bureau Verkeershandhaving van het
Openbaar Ministerie. ,, Der falt altyd oer te praten'', zegt provinciewoordvoerder
Sipke Boorsma over de striping op de flitspalen. ,, We zijn er ook niet echt op
tegen als er goede argumenten zijn om het wel te doen'', zegt woordvoerder
Annemarie van ' t Erven van het Bureau Verkeershandhaving.


, Flitspalen met de reflecterende ' politiestriping' hebben een positief effect
op het snelheidsgedrag van automobilisten'', beweert Anne Geelof van de
politie Rotterdam/ Rijnmond. Ook al beschikt Rotterdam over slechts tien
camera's voor tweehonderd flitspalen.
, Driekwart van de automobilisten wordt nog eens extra attent gemaakt op
de mogelijkheid dat er wordt geflitst als men te hard rijdt. Met opvallende
flitspalen dien je de verkeersveiligheid.'' De Rotterdamse flitspalen staan
bij de echt gevaarlijke kruisingen, de black spots. Waar in het verleden
veel ongevallen gebeurden. ,, Er gaat een stuk preventie van uit'', zo weet Geelof.
pvallende flitspalen vergroten het begrip voor snelheidscontrole al zal er,
aldus Geelof, altijd wel discussie zijn waarom op een bepaalde plaats
wordt gecontroleerd. ,, Dat is uit te leggen aan de hand van ongevallen
die op een bepaalde plaats gebeuren.''

 
 
Bron: Leeuwarder Courant
 
  19-2-2003  


|

FlitsKaart