LPF komt op voor automobilist





 

In het Tweede Kamer debat over snelheidslimieten kwam de LPF sterk op voor de automobilist. Een recente foto in de Nederlandse media over luchtvervuiling was het voorteken dat de Nederlandse automobilist warm moest maken voor meer 80 km/u-zones op de snelweg.



Woordvoerder Hermans bracht veel door Flitsservice aangevoerde argumenten in het debat. Een milieuwetenschapper liet eerder deze week aan Flitsservice weten dat het gebruikelijk is om afbeeldingen van luchtvervuiling te corrigeren naar de milieunormen in een land. Hoe strenger de norm, hoe meer vervuild een land is. Deze uitleg kan wellicht een verklaring zijn waarom Nederland zo ernstig vervuild op de kaart staat, terwijl wereldsteden als London, Kuala Lumpur, Mexico City en Tokyo bijna niet terug te vinden zijn.



Het zijn toch echt steden als Mexico City en Tokyo waar de bevolking regelmatig met mondkapjes over straat lopen, vanwege de zware luchtvervuiling. De satellietafbeelding laat bijna zien dat die mondkapjes maar een beetje overdreven zijn.



Een rapport van RIVM meldt dat de NO2 vervuiling in Nederland gemiddeld beter is dan in de rest van de Europese Unie, terwijl de beruchte satellietafbeelding ook over NO2 vervuiling gaat.



Volgens VROM geeft de satellietafbeelding voornamelijk achtergrond vervuiling aan die niet persé wordt veroorzaakt door verkeer. VROM meldt dat de maatregel van 80 km/u al langer in de pijplijn zat vanwege jarenlange metingen van luchtverontreiniging.



De LPF bracht eveneens het argument in het debat, dat de maatregel van 80 km/u op de snelweg zijn doel voorbij schiet. Vrachtauto’s en autobussen vervuilen 70 keer zoveel als een personenauto. De maatregel van 80 km/u raakt alleen personenauto’s omdat vrachtwagens en bussen nu al maximaal 80 km/u mogen rijden.



Zowel de VVD als de LPF waren van mening dat het verlagen van de limiet in hetzelfde pakket zat als de verhoging van de limiet van 100 naar 120 op snelwegen waar dit gewoon kan. Indien minister Peijs niet het hele pakket realiseert, zullen de LPF en de VVD het gehele voorstel niet steunen.



Volgens de LPF betaalt de automobilist al zeer veel belastingen en accijnzen. Zoals men spreekt over een milieuschuld mag men ook wel eens denken aan de schuld die de automobilist toekomt.

Het succes van de 80 maatregel op de A13 ten hoogte van Overschie was volgens de LPF onder meer te danken aan geluidsarm asfalt. Het mysterie van de A10, toen de westelijke ring werd opgeknapt werd ook besproken. Tijdens deze opknapbeurt waren er nauwelijks files op dit deel van de A10. Volgens Hermans van de LPF en Hofstra van de VVD kon men dit verklaren door het feit dat alle afritten waren gesloten tijdens de periode van wegwerkzaamheden.



Ondanks de kritiek wil minister Peijs van Verkeer en Waterstaat toch haar plannen voor limietverlagingen doorzetten, terwijl er geen enkele zekerheid bestaat over de plannen voor limietverhoging. De VVD liet zich hier hoogstens geïrriteerd over uit, omdat het precies een jaar geleden was dat de motie voor limietverhoging kamerbreed was aangenomen.

 
 
Bron: Flitsservice
 
  11-4-2004  


|

FlitsKaart