Lucht vies? Omrijden!





 

DEN HAAG - Automobilisten moeten vanaf volgend jaar omrijden als zij een snelweg naderen waar de lucht ernstig is vervuild. Het ministerie van Verkeer houdt in 2007 een proef om te kijken of het milieu daar baat bij heeft.

De bedoeling is dat verscheidene maatregelen worden uitgeprobeerd, vooral om de uitstoot van het beruchte fijnstof terug te dringen.

Het verkeer wordt zo nodig omgeleid door rijstroken af te sluiten. Automobilisten kunnen alleen via toeritdosering de weg op of krijgen het advies helemaal niet te gaan rijden. Dat gebeurt op basis van dagelijkse ‘luchtberichten’. ,,We zijn daarover in onderhandeling met meteorologische instituten,’’ vertelt Ruud Nijland, programmamanager Luchtwaliteit van het ministerie.

Het is nog niet bekend waar de proef wordt gehouden. Wel is er een aantal potentiële locaties. Zo zou verkeer in Rotterdam dat naar Spaanse Polder en de omgeving van Fruithaven moet, afwisselend via de afritten Schiedam of Spaanse Polder kunnen rijden.
Ook het verkeer tussen Rotterdam en Eindhoven, dat vaak de A16 en A58 gebruikt, kan worden omgeleid. Als de concentratie fijnstof in het zuiden hoog is en de wind uit zuidwestelijke richting waait, dan kan een omleiding via de A2 en A15 de luchtkwaliteit in Breda en Tilburg verbeteren.

Tussen Noord-Nederland en de Randstad kan worden gewisseld tussen de A28 en A6. ,,Harde dwang,’’ is volgens bureau Witteveen+Bos niet altijd mogelijk. Dat is te lastig voor automobilisten die ergens halverwege de route moeten zijn. Het ministerie wil bovendien voorkomen dat het probleem van de luchtvervuiling zich te veel verplaatst.
Jeroen Klooster van milieuadviesbureau CE, dat veel onderzoek naar fijnstof heeft verricht, is sceptisch. ,,Dit lijkt op het verdunnen van chemisch afval. Als je daar lang mee doorgaat lijkt het alsof alles is verdwenen, maar dat is schijn.’’

Toch kunnen omleidingen er volgens hem voor zorgen dat plaatselijk strenge fijnstofnormen worden gehaald. Dat betekent bijvoorbeeld dat bouwprojecten weer door kunnen gaan. Maar of de burger er gezonder van wordt? Klooster: ,,Zeker niet als de omleidingsroute langs drukbevolkte gebieden loopt.’’

 
 
Bron: Algemeen Dagblad
 
  12-9-2006  


|

FlitsKaart