Luchtkwaliteit langs A20 slechter bij 100 km





 

De verhoging van de maximumsnelheid op de A20, van 80 naar 100 kilometer per uur, heeft negatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit langs de rijksweg. De milieudienst DCMR in Rotterdam concludeert dat de concentraties stikstof en fijn stof met 1 procent toeneemt.

Op de noordbaan, tussen Schiedam-Noord en Crooswijk, geldt nu nog een snelheid van 80 kilometer per uur op de A20. Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur is voornemens hier in de avonduren en ’s nachts 100 kilometer per uur in te voeren. Het stadsbestuur kan zich daar in principe in vinden, maar wil de proef kritisch volgen.

Toename uitstoot
,,Als de maximumsnelheid op de A20 wordt verhoogd van 80 naar 100 kilometer per uur, is onze inschatting dat dit consequenties heeft voor de rustige nachtelijke uren en de uren tussen negen uur ’s ochtends en drie uur ’s middags. De uitstoot van stikstofoxiden door het wegverkeer neemt dan met 5 procent toe en de uitstoot van fijn stof met 8 procent’’, aldus een woordvoerder bij de DCMR.

Langs de snelweg betekent dit dat de concentraties stikstofdioxide en fijn stof met 1 procent toenemen. De Rotterdamse VVD-wethouder Jeannette Baljeu verklaarde eerder dat ze zich kan vinden in het experiment van haar partijgenote. Tegelijkertijd stelde ze wel dat de wettelijke afspraken over lucht- en geluidskwaliteit voor haar de harde grens zijn.

 
 
Bron: AD.nl
 
  30-3-2011  


|

FlitsKaart