'Maak autorijden duurder voor jongere bestuurders'





 

DEN HAAG - Jonge automobilisten maken te veel brokken. En geen enkele maatregel kan dat tij keren. Die sombere conclusie trekt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in haar nieuwste onderzoek. Het wordt dus tijd voor grover geschut.



Het adviesorgaan voor het Rijk begint een debat op het scherp van de snede. Waarom, vraagt de organisatie zich af, halen we jonge rijders niet uit de auto en stoppen we hen niet in het openbaar vervoer? Dwang is niet nodig, denkt de stichting. Om de brokkenpiloten te ontmoedigen, zou autorijden specifiek voor jonge automobilisten veel duurder moeten worden en het openbaar vervoer juist goedkoper. Het is een maatregel met potentie. 'Zelfs als maar een klein percentage jongeren in plaats van de auto het openbaar vervoer neemt, leidt dit onmiddellijk tot een duidelijke daling van het aantal ongelukken met jonge en beginnende automobilisten', zo staat er in het onderzoek.



Hoe gunstig ook, bij de ANWB staan ze niet te springen. Woordvoerder Marcus van Tol vindt de discussie vooral voorbarig. "We stoppen met z'n allen nu juist veel energie in maatregelen om jonge bestuurders beter beslagen ten ijs te laten komen. Denk maar eens aan het rijbewijs-in-stappen en aan het puntenrijbewijs. Het lijkt ons toch verstandig om eerst de effecten hiervan af te wachten." Bovendien is het de ervaring van de ANWB dat jongeren niet uit de auto te jagen zijn. "Als ze even de kans krijgen, gaan ze autorijden. Daar helpt geen kostenstijging tegen."



Onzin dus, dat plannetje van de SWOV? Bij Team Alert denken ze van niet. De jongerenclub houdt met enige subsidie van het ministerie van Verkeer verkeersveiligheidcampagnes en liet eerder al weten helemaal niets te zien in een verbod voor jonge automobilisten op rijden in het weekeinde en op het meenemen van passagiers. Maar goedkoper openbaar vervoer en duurder autorijden vindt woordvoerder Tom Andries (23) 'bepaald geen gek idee'. "Dit is zeker een debat waard."

 
 
Bron: Haagsche Courant
 
  23-5-2005  


|

FlitsKaart