Massaal ongeloof in detectorverbod





 

DEN HAAG, dinsdag
De Nederlandse automobilist is niet onder de indruk van het aangekondigde verbod op de radardetector. Volgens winkeliers en producenten vliegen de apparaatjes nog altijd als warme broodjes over de toonbank.
De mensen zijn een beetje immuun geworden voor de bedreigingen van de overheid”, weet Paul Hubers. fabrikant van de populaire Quintezz-detector, Hij is ervan overtuigd dat het kabinet aan het kortste eind zal trekken als het gaat om de jacht op de verklikker.


Hubers weet zich gesteund door de bekende strafpleiter Wim Anker, de man aan wie we de meetcorrecheidsovertredingen te danken hebben en die eerder met succes ten strijde trok tegen het verbod op de laserjammer. Laatstgenoemde heeft inmiddels een uitgebreide lobby campagne in gang gezet. Afgelopen week was hij in de tweede kamer te vinden om daar te praten met De grote fracties. Zowel VVD als LPF hebben inmiddels toegezegd minister De Boer (Verkeer) op het matje te zullen roepen. Anker: „We moeten nu schieten, voor je het weet is het 1 oktober.”



Effectief


Mocht het offensief van Anker niets opleveren dan laat hij zich op 1 oktober bewust op de bon slingeren om vervolgens onmiddellijk een proefproces tegen de gewraakte maatregel te kunnen aanspannen.

In Engeland is een dergelijke aanpak al effectief gebleken. Daar werd ook direct na het verbod een proces aangespannen en inmiddels zijn de detectors weer overal verkrijgbaar.
Anker verwacht dat het verbod op de radardetector een zelfde lot is beschoren als de geflopte carpoolstrook.
„Net als toen is de wetgeving van minister De Boer op drijfzand gebaseerd.



´Mensen worden immuun voor bedreigingen van de overheid´



Volgens Anker schermt De Boer nu met een artikel uit de wet waarin staat dat de overheid gemachtigd is in te grijpen als de openbare orde of veiligheid in het geding is. En volgens de overheid dient het in bezit hebben van een detector slechts èèn doel: het straffeloos te hard rijden, hetgeen de verkeersveiligheid negatief beïnvloed. Anker ”hier is echter geen enkel bewijs voor, omdat er in Nederland nooit onderzoek is gedaan. Overigens is er wel onderzoek naar gedaan in Engeland. En wat blijkt, dat bezitters van een radardetector minder ongelukken veroorzaken dan niet gebruikers. Dus laten we nu eerst eens onderzoeken of het wel klopt wat de minister roept.”

Volgens Hubers heeft de overheid een heel verkeerd beeld van mensen die rondrijden met een radardetector. „Ze moeten eens ophouden die mensen te bestempelen als notoire hardrijders. De overgrote meerderheid van de mensen rijdt met een detector in de auto om de stroom bekeuringen van een paar kilometer te hard een halt toe te roepen. Met name de flitspaal heeft mensen massaal doen besluiten een detector in de auto te nemen. Het is gewoon een enorme melkkoe geworden van de overheid en de snelheidsdetector kost de schatkist geld. Ze moeten de detector niet aanpakken, maar op een andere manier gaan controleren,”

En daar zit volgens Anker het probleem.
Ze zijn overal in het land aan het experimenteren met trajectcontroles. De Boer heeft nota bene zelf nog onlangs verklaard dat de trajectcontrole de flitspaal moet gaan vervangen. Dan is het voor mij niet te rijmen dat diezelfde minister vlak voor de begrafenis van de flitspaal plotseling nog even een detectorverbod uit de hoge hoed tovert,” Daar waar de advocatuur en de producenten er heilig van overtuigd zijn dat het de zoveelste losse flodder is van de overheid in een poging de detector in de ban te doen, zijn de politie en de ministeries van Verkeer en Waterstaat eveneens zeker van hun zaak, „Wie vanaf l oktober met een verklikker wordt gesnapt, kan rekenen op een forse douw van justitie” zo klinkt het eensgezind. Niet alleen kost het je een aardig geldbedrag. ook word je vriendelijk doch dringend verzocht je detector in te leveren. Er zelf overheenrijden mag overigens ook...
Over de opsporing maakt John Bennink, zegsman van het Korps Landelijke Politie Diensten, zich geen zorgen. ”Het merendeel van de detectors zit achter de ruit geplakt, dus dat is makkelijk. Verder merk je aan het gedrag van iemand of hij een detector onder zijn motorkap heeft, Bij voorbeeld door je ogen de kost te geven bij een snelheidscontrole.”
„De dagen zijn geteld voor de notoire snelheidsovertreders. Natuurlijk zal niet iedereen gehoorzamen, maar ik denk dat 90 procent het risico niet durft te nemen en vanaf 1 oktober zonder detector de weg opgaat.

 
 
Bron: Bron:  Telegraaf
 
  29-4-2003  


|

FlitsKaart