Maximum op brede A2 kan zelfs naar 170





 

Op de verbrede A2 tussen Utrecht en Amsterdam rijden zo weinig voertuigen dat een verhoging van de maximumsnelheid gemakkelijk kan. Dat stelt ingenieursbureau Royal HaskoningDHV.

Op verzoek van Trouw onderzocht het bureau de haalbaarheid van het plan van minister Schultz (VVD, infrastructuur en milieu) om de maximumsnelheid tussen 19.00 en 06.00 uur te verhogen van 100 naar 130 km per uur.

Gemeenten langs de tweemaal vijf rijstroken zijn woedend vanwege de effecten voor lucht en geluid. De bestuurders wijzen op het zogeheten wegaanpassingsbesluit uit 2009, waarin Schultz optekende dat de maximumsnelheid 100 km werd.

230.000 voertuigen per dag
Maar volgens HaskoningDHV moet er 170 kilometer per uur gereden worden, willen normen voor geluidshinder overschreden worden. Het heeft er volgens het bureau mee te maken dat de A2 is aangelegd voor 230.000 voertuigen per dag in 2020.

Maar nu rijden er als gevolg van de crisis dagelijks slechts 136.000 voertuigen. Bij de indertijd verwachte stijging van dat aantal zou een snelheidsverhoging omstreden zijn, maar die verkeersgroei blijft achter bij de verwachtingen, zegt Paul de Vos, geluidsconsultant bij HaskoningDHV. "De teller blijft al jaren steken op een groei van 1 procent, terwijl 3 procent verwacht was." Als die lage groei zo blijft, rijden er pas in 2065 230.000 voertuigen op Nederlands breedste stuk snelweg.

Erik van Esterik, die als raadslid en later als wethouder van Maarssen betrokken was bij de besluitvorming, vindt dat te kort door de bocht. Volgens hem is de A2 onder meer verbreed op de groei van de Utrechtse nieuwbouwwijk Leidsche Rijn. Dat de bouwprognose onlangs verlaagd is, betekent volgens hem niet dat de geplande 230.000 voertuigen er nooit komen. "Dat getal is gebaseerd op een uitvoerige studie. Nee, die voorzag de crisis niet. Maar die duurt hopelijk nog maar een jaar."

Aanzuigende werking
Als de snelheidslimiet naar 130 gaat, verandert het plaatje wel. Meer lawaai en een 'aanzuigende' werking op verkeer, zal de helft (34 procent) van de huidige overcapaciteit aan geluidsschermen teniet doen. "Maar zelfs dan hoeven we gezien de lage groei pas in 2030 aan extra schermen te denken", zegt De Vos. Tot zijn ergernis blijven deze feiten in de discussie over de nieuwe limiet telkens achterwege. "Natuurlijk: 130 kilometer per uur is wat slechter voor het milieu, maar de compenserende maatregelen zijn al genomen."

Voor de luchtkwaliteit verwijst De Vos naar een besluit van het ministerie van infrastructuur en milieu. "Omdat de vervuiling meevalt, is 7 mei besloten om een gepland luchtscherm bij Breukelen 500 meter korter en 4 meter lager te maken. Een scherm bij Leidsche Rijn wordt een meter lager. Het lijkt erop dat alleen die geplande verlaging ongedaan gemaakt hoeft te worden."

 
 
Bron: Trouw
 
  25-7-2012  


|

FlitsKaart