Meerderheid wil naar 140 km/h





 

Het plan van PVV-leider Geert Wilders om 140 km/h op snelwegen in te voeren waar het kan is in de ogen van een meerderheid van de Autovisie Stelling-deelnemers een goed idee.

Op de stelling 'Snelheid van 140 km/h invoeren waar het kan' werd liefst 5600 keer gereageerd. Exact 60 procent van de deelnemers aan de poll vindt het een prima plan. De resterende 40 procent ziet het invoeren van de hogere snelheid liever niet gebeuren en neemt genoegen met de bestaande snelheden of geeft aan juist een verlaging van de snelheid te wensen.

'MAAR IEDEREEN RIJDT AL HARDER

"Waanzin", reageert een lezer uit Twello op de stelling. Een lezer uit Den Haag schrijft: "Waarom zou dit waanzin zijn? In Duitsland rijden automobilisten ook meer dan 200 km/h. Dus waarom hier niet?" Een lezer uit Purmerend geeft aan dat auto's de laatste jaren een stuk milieuvriendelijker zijn geworden en dat daarom de extra CO2-gassen wel mee zullen vallen. "In de praktijk wordt toch al veel harder gereden als toegestaan, dat weet toch iedereen", aldus de lezer. Lezer Edwin voegt hier aan toe dat de wegen in Duitsland net zo breed zijn als in Nederland en dat het asfalt van hetzelfde materiaal is. Ron uit Amsterdam vraagt zich vooral af wie vervolgens bepaald waar het kan.

GEWENNING

Een lezer uit Lochem ziet het anders. "Van 120 naar 140 km/h betekent een verdubbeling van de uitstoot, verkeersslachtoffers en overlast", schrijft de persoon. Volgens Peter uit Amsterdam wordt er voorts nog een ding over het hoofd gezien: de files. "Op een moderne snelweg hoor je veilig tot 200 km/h te kunnen rijden. Een moderne trein haalt dit immers ook. Maar de gemiddelde snelheid op de Nederlandse snelwegen is echter vaak 40 km/h door de files", zegt Peter. De Rotterdammer Gerard geeft aan dat snelheden adviessnelheden horen te zijn. "Dat is ter beoordeling van de automobilist. Op een overzichtelijk stuk snelweg kan je bij goed weer prima 180 km/h rijden", zegt hij. Maar of dat tijdswinst oplevert? Volgens een andere reageerder niet, omdat snelheidsverhoging volgens hem in ons kleine landje nauwelijks tijdwinst oplevert. Olaf uit Brielle is het daar niet mee eens. "De hogere snelheid is juist goed voor de doorstroming. De mensen die niet zo hard willen rijden kunnen dan mooi rechts blijven rijden", aldus Olaf. Maar ook daarin schuilt een probleem volgens lezer Aart uit Bergambacht. "Ik rij al ruim 40 jaar in Duitsland op de autobahn waar je veruit de grootste gedeeltes onbeperkt snel mag rijden. Alleen het gevaar in Nederland is dat men het hier niet gewend is en dat kan weer meer ongelukken veroorzaken. Je haalt (op de Duitse wegen, red.) de Nederlanders er vrij snel tussenuit", zegt Aart.

IN DE AVOND

Opvallend is dat een groot deel van de reactieplaatsers het eens zijn met het invoeren van 140 km/h in de avond wanneer het rustiger is op de snelweg. "Als liefhebber van snelle sportwagens ben ik geneigd om ja te roepen. Gelet op de veiligheid, toename aan brandstofverbruik en milieubelasting zou ik eerder neigen naar terug naar 120 km/h. Maar later op de avond en tijdens weekeinden als de snelwegen redelijk leeg zijn, waarom niet? Mits het verantwoord is natuurlijk", zo zegt Rob uit Heerlen.

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  17-7-2012  


|

FlitsKaart