Meeste doden in de avondspits



01/12/2001 door Jeroen Hendriks en Dominique Weesie DEN HAAG - De kans om gewond te raken in het verkeer is het grootst tussen 12 uur en 16 uur 's middags. Wie dan ook nog eens op zaterdag de deur uit gaat, loopt helemaal veel risico om in het ziekenhuis te belanden als gevolg van een verkeersongeval.

Het overlijdensrisico in het verkeer is het grootst op vrijdag, op de voet gevolgd door zaterdag en zondag. De avondspits is het gevaarlijkste moment van de dag omdat daarin de meeste doden vallen. Zo blijkt uit het jaarrapport Verkeersongevallen 2000 van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, dat komende week wordt gepresenteerd.

Op de 113.419 kilometer aan wegen vonden vorig jaar 278.074 ongevallen plaats. Overigens blijken, in tegenstelling tot nu toe werd aangenomen, rijkswegen veel gevaarlijker te zijn dan provinciale wegen. Opvallend is dat steeds minder voetgangers omkomen in het verkeer. Ten opzichte van vijf jaar (216) geleden is het aantal slachtoffers onder deze groep vorig jaar zelfs ruimschoots gehalveerd (106). Berijders van scooters en motoren daarentegen komen er steeds minder goed vanaf. In vergelijking met 1986 nam het aantal dodelijke slachtoffers toe met 39 procent.

Uit het rapport van Verkeer en Waterstaat blijkt voorts dat slechts 9 procent van de Nederlandse weggebruikers nooit in de file zegt te staan. Ruim 21 procent staat meer dan drie keer per week muurvast.

In totaal telde het Traffic Information Center (TIC) vorig jaar 30.000 files. Opvallend is dat ongevallen gemiddeld slechts 12 procent van alle opstoppingen veroorzaken. De meeste ongevallen (75 procent) op het vaderlandse wegennet vinden plaats bij droog weer. Slechts een vijfde van de ongelukken gebeurt wanneer het regent. Een mogelijke verklaring hiervoor is volgens het departement dat er bij slecht weer minder hard wordt gereden.

 
 
Bron:  De Telegraaf 01-12-2001
 


Commentaar Flitsservice:


  Wie schrijft toch die rapporten daar bij Verkeer en Waterstaat? Het ene moment jubelt minister Netelenbos dat door de maatregel "de bromfietser op de rijbaan" het aantal slachtoffers in die catagorie vermindert is, dan lezen we hier weer dat het juist enorm gestegen is, met 39% zelfs. Terwijl dit toch een weggebruiker is waar nauwelijks op gecontroleerd wordt. Misschien af en toe een rollerbank om weer eens een bekeuring voor het vermogen te krijgen, maar op het onverantwoorde rijgedrag van vele bromfietsers wordt weer niet gelet. Geen wonder dat er zoveel doden vallen. Als er al een vermindering zou zijn, dan zou het toevallig niet te maken hebben met de invoering van het bromfietscertificaat, waarbij de bromfietsers eindelijk eens leert dat die auto van rechts echt voorrang heeft?

Daarna wordt gemeld dat het grootste risico op vrijdag, zaterdag en zondag ligt. Geen wonder, de jeugd gaat uit, veel dronken bestuurders (wanneer heeft u voor het laatst een alcoholcontrole gezien?), mensen zijn moe, letten minder op en de vele zogenaamde "zondagsrijders" op de weg. Welnee, dat heeft er niets mee te maken, het zijn die hardrijders onder ons, diegenen die 90km/u durven te rijden, die het gedaan hebben.

Daarnaast heeft minister Netelenbos 2 weken terug de "wegpiraat:" de schuld gegeven van de vele files in dit land. Die zouden daar verantwoordlijk voor zijn. Waar ze al die wartaal toch vandaan haalt mag Joost weten. Uit het onderzoek, wat in het artikel van de Telegraaf wordt genoemd, blijkt dat slechts 12 % van de files door ongevallen wordt veroorzaakt. Zijn dit nou doelbewuste leugens om de rechtvaardiging te bieden voor het verkeerstoezicht met bijna uitsluitend radar en lasercontroles? Is het te hard rijden nou zo de oorzaak van de 1006 doden in het verkeer? En wat is te hard, als je nagaat dat 62% van de bekeuringen naar nette mensen gaan die toevallig even hun ogen op het verkeer hebben gericht en niet op de teller in de auto? Die daardoor het gaspedaal een milimeter verder indrukken en weer op de foto gaan om fl 60,- te mogen afdragen aan de staatskas.

Daarna wordt er beweerd dat er tijdens slecht weer minder ongevallen zijn. Een mogelijke verklaring zou zijn "dat het verkeer dan minder hard rijdt". Ja natuurlijk rijdt het verkeer dan minder hard!!!! Ze staan allemaal in de file op wegen die in 25 jaar alleen maar een nieuw laagje asfalt hebben gekregen. De overheid wilt graag dat men langzamer rijdt. Wat gebeurt er als er slecht weer is? Men rijdt langzamer, let meer op en reageert sneller op onverwacht afremmend verkeer. Wat is het resultaat als door het slechte weer heel Nederland wat langzamer rijdt? Heel de Randstad staat stil!!! Op de radio noemt men slechts de files van 10 km of langer.

In het Nederlandse wegennet wordt nauwelijks geinvesteerd. Ja, af en toe een nieuw laagje asfalt, maar concreets gebeurt er erg weinig. Den Haag zegt dat ze wel willen, maar waarom gebeurt er dan niets? De A12, A1, A2, A4 en zo kan ik er nog wel wat noemen, hadden allang 3 tot 4 baans snelwegen moeten zijn. Iedere dag staan er kilometers lange files, maar er is wel geld om naast de A4 een HSL lijn aan te leggen.

 



Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner