Met 130 over de A16: niet te doen





 

Ergens in deze mei-maand mag het. Als de informatieborden zijn aangepast, geeft Rijkswaterstaat een seintje. Op de A16 van Moerdijk naar Breda mag de snelheidsmeter dan naar 130 kruipen.

Zelfs naar 138. Wie daar overheen gaat, loopt de kans geflitst en bekeurd te worden. Pas op, het mag alleen als de verkeersdrukte dat toelaat. Op de matrixborden wordt dan aangegeven dat 130 mag. Tijdens de spitsuren mag het uiteraard niet. Kan ook niet, dan mag je al blij zijn als er beweging is op een van de drukste snelwegen van Nederland.

Hoera, roepen PVV en VVD toch in koor. Een tijdje geleden alweer schakelden die twee partijen naar de hoogste versnelling om de 130 kilometer schadevrij door de Tweede Kamer te loodsen. En op 1 maart verkneukelden PVV en VVD zich op de Afsluitdijk toen daar het verkeersbord 130 kilometer door politieke kopstukken onthuld werd. 130 mag van het Noord-Hollandse Wognum tot het Friese Zürich, 41 kilometer lang. Leuk, maar voor zuiderlingen is het toch interessanter dat er vanaf juli ook 130 gereden mag worden op de A17 en een deel van de A58. Niet alleen buiten de spitsuren, nee, dat mag altijd! Voor alle duidelijkheid: nog twee maandjes wachten. Menig autobezitter wrijft zich in de handen bij dat vooruitzicht, maar ze botsen de afgelopen tijd alweer op tegen de nodige tegenstanders. Zoals Rijkswaterstaat die weinig positiefs verwacht van het experiment. Want dat is het nog wel, een experiment. Volgens Rijkswaterstaat verbetert de doorstroming niet als er 130 gereden wordt en wordt het onveiliger. Dat staat in een rapport dat Rijkswaterstaat maakte en richtlijnen biedt voor de evaluatie van het experiment. Verkeersexperts verwachten zelfs meer files als er straks op verschillende wegen 130 gereden wordt. Omdat de hogere maximumsnelheid meer mensen uit de trein lokt en de wegen daardoor nog meer dichtslibben. Ook verkeersofficier Koos Spee is bang dat de verhoging van de snelheid tot meer verkeersslachtoffers leidt. Spee, vooral bekend van het televisieprogramma Wegmisbruikers, zegt dat het snelheidsverschil tussen de diverse categorieën weggebruikers groter wordt en de kans op ernstig letsel bij een botsing aanzienlijk toeneemt. Denemarken, waar al langer 130 gereden mag worden, lijkt Spee gelijk te geven. Op wegen waar 130 kilometer (was 110) is toegestaan vielen 9 procent meer gewonden dan een jaar eerder.

Dan is er ook nog het milieu. Tegenstanders van de verhoging van de maximumsnelheid wijzen op meer CO2-uitstoot (circa tien procent hoger) en meer geluidshinder. Kortom, voor- en tegenstanders vliegen elkaar met hoge snelheid in de haren.

Maar goed, tijd voor test. Hoe groot is de tijdwinst als we 130 mogen rijden? Twee verslaggever nemen de proef op de som: de ene rijdt 130, de ander houdt het bij 120. Start bij de Borchwerf in Roosendaal, via de A17 en A16 tot aan afslag Prinsenbeek en terug. Afstand 73 kilometer. Het verschil: 4.20 minuten. Op de A17 lukt het prima, 130 is daar goed te doen. Maar op de A16 is het een ander verhaal. Zelfs buiten de spits is het zo druk met vooral vrachtwagens dat slechts één keer de 130 wordt bereikt, en dat hooguit een paar seconden. Voordeel is dan wel dat het flitsgevaar beperkt blijft. Je mag het gaspedaal immers tot 138 intrappen. Dat nodigt kennelijk uit tot nog harder rijden. Op de Afsluitdijk waar 130 kilometer mag, werden onlangs 1508 (!) hardrijders bekeurd. Kassa.

 
 
Bron: BN DeStem
 
  5-3-2011  


|

FlitsKaart