Miljoenenstrop parkeren Amsterdam





 

De gemeente weert zo veel autos uit de stad dat financiële problemen dreigen. Door de hoge parkeertarieven is er minder autoverkeer en loopt Amsterdam inkomsten mis. Het probleem is dat Amsterdam deze inkomsten al wel heeft ingeboekt.

In een vertrouwelijke notitie, in bezit van deze krant, concludeert wethouder Hans Gerson dat de opbrengsten over de eerste helft van 2009 flink tegenvallen. Dat is vooral een probleem voor stadsdelen rond het centrum, die miljoenen euros mislopen.

Op het oog is het teruglopen van het aantal parkeerders goed nieuws. De hogere tarieven zijn bedoeld om het autoverkeer te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren.

Maar de extra inkomsten die Amsterdam tegelijkertijd hoopt binnen te halen, zijn nodig voor de maatregelen die juist op het verbeteren van de luchtkwaliteit zijn gericht. Het gaat daarbij om beter openbaar vervoer en het aanleggen van parkeerplaatsen aan de stadsranden. Daarvandaan kunnen bezoekers met het openbaar vervoer verder reizen. De financiering kan problematisch worden als de parkeerinkomsten lager uitvallen.

Gerson schrijft dat vooralsnog geen verband is te leggen tussen het verminderde autoverkeer en de economische crisis. Het lijkt er daardoor op dat het geringere autoverkeer het gevolg is van de nieuwe parkeertarieven. Niet duidelijk is of daar bij het maken van de parkeerprognoses wel rekening mee is gehouden.

Vooral in stadsdelen rond het centrum, waar de tariefstijging het grootst was (van 2,20 tot 4,00 euro per uur), zijn minder parkeerders. Als de trend van de eerste helft van 2009 doorzet, incasseert Westerpark 22 procent minder parkeergeld dan begroot. In Oost-Watergraafsmeer en Oud-Zuid is de daling negentien procent en in het centrum (waar de tarieven al hoog waren) 5,5 procent.

De gemeente dacht aanvankelijk dit jaar 136,7 miljoen euro te incasseren van parkeerders. De nieuwe prognose is 12,6 miljoen lager.

 
 
Bron: Het Parool
 
  10-10-2009  


|

FlitsKaart