minder ongelukken: Op elke kruising niet harder dan 30 km





 

DEN HAAG (GPD) - De maximumsnelheid op kruisingen binnen en buiten de bebouwde kom moet naar 30 kilometer per uur. Bij de kruisingen moeten snelheidsremmers komen. Dat kan door de hele kruising te verhogen. Op die manier moet het aantal ernstige ongelukken kunnen worden teruggedrongen.




De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) verwacht veel van dergelijke maatregelen, die bij zo’n vijfduizend kruisingen zouden moeten worden genomen. Het gaat volgens de SWOV om een ‘langzaam glooiende verhoging’.



Volgens de SWOV, die adviseert aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat, vallen er jaarlijks in Nederland zo’n duizend verkeersdoden. Bij ruim een kwart van deze ongevallen speelt te hoge snelheid een rol. Omdat veel van de ongevallen plaatsvinden op kruisingen, zijn er volgens de SWOV extra maatregelen nodig.



De afgelopen jaren zijn veel kruisingen vervangen door rotondes. Volgens SWOV-directeur Fred Wegman wordt het aantal ongevallen daarmee verlaagd met 70 procent. ‘Snelheidsverlaging bij kruisingen is bevorderlijk voor de veiligheid, maar het effect zal minder sterk zijn dan bij rotondes.’ Groot voordeel is dat het heel wat goedkoper is. Een rotonde kost gemiddeld 300.000 euro en een verhoogde kruising zo’n 10.000 euro.



De SWOV benadrukt dat de snelheid moet passen bij de wegen waarop wordt gereden. Op een aantal wegen dat naar kruisingen leidt is volgens de SWOV de maximumsnelheid niet in orde. Volgens de stichting zijn sommige wegen binnen de bebouwde kom zo veilig, dat de maximumsnelheid van 50 naar 70 kilometer per uur zou kunnen. Buiten de bebouwde kom zou de maximumsnelheid op een aantal 80-kilometerwegen kunnen worden verhoogd naar 100 kilometer per uur. ‘Maar op de kruisingen zelf moet de snelheid omlaag. En daar moet dan ook streng op worden gelet’, aldus Wegman.



Koos Spee van het bureau verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie, steunt het idee.



De ANWB beschouwt verkeersdrempels en verhoogde kruisingen als ‘een uiterste redmiddel’, maar vindt rotondes beter.

 
 
Bron: Twentse Courant
 
  12-12-2002  


|

FlitsKaart