Minder ongevallen door andere berm





 

ENSCHEDE - Het aantal ongelukken op provinciale wegen kan worden verminderd door de bermen op een andere manier te verharden. Daarbij kan worden gekozen voor betonstenen met holle ruimten (bermmat) of vierkante blokken van gerecycled kunststof (flowblock). Dat blijkt uit proeven van de provincie Overijssel.

Ruim eenderde van alle ongelukken op provinciale wegen ontstaat door een bermongeval. In Overijssel gebeurde in een tijdsbestek van drie jaren ruim zeshonderd van dergelijke ongelukken. Veelal verliest de bestuurder de macht over het stuur, raakt van de rijbaan en botst tegen een obstakel of belandt in de sloot. Ook komt het regelmatig voor dat voertuigen op de rand van de bermverharding blijven ‘hangen’ en vervolgens door overstuur frontaal in botsing komen met het tegemoetkomend verkeer.

De kans daarop kan worden verkleind door andere types bermverhardingen, stelt de provincie na onderzoek vast. Er zijn acht verschillende soorten verhardingen getest. De duurderde bermmat komt als beste uit de bus. Maar ook de flowblock, dat aanzienlijk goedkoper is, presteert onder zware omstandigheden heel goed, aldus VVD-gedeputeerde J. Klaassen. ‘Met de nieuwe bermverhardingen kunnen we Overijssel veiliger maken.’

Langs de provinciale weg tussen Raalte en Ommen is onlangs over een lengte van vijf kilometer bermmat gelegd. Kosten: 400.000 euro. Gezien de hoge kosten wil gedeputeerde Klaassen ‘de zwaarste maatregelen inzetten waar dat het hardste nodig is’. De provincie inventariseert nu welke wegen dat zijn.

 
 
Bron: Tubantia
 
  16-1-2004  


|

FlitsKaart