Minister De Boer: Meer asfalt, minder spoor





 

DEN HAAG-,,In nota's kan je niet rijden, op asfalt wel'', is het motto van de verkeersminister De Boer (LPF). Hij trekt de komende vier jaar 380 miljoen euro extra uit voor de aanleg van nieuwe wegen, voornamelijk nieuwe spitsstroken. Het spoor komt er bekaaider af.




In 2006 zal er in Nederland 150 kilometer spitsstrook liggen, als het aan De Boer ligt. Hij wil 80 miljoen euro uittrekken voor andere maatregelen om de doorstroming op 's rijkswegen te verbeteren, zoals een slimmere afstemming van wegwerkzaamheden, snellere afhandeling van ongelukken en het terugdringen van te zware belading van vrachtwagens.



Spoorlijnen



Om het extra asfalt te financieren, en tegelijkertijd de algemeen afgesproken bezuinigingsdoelstellingen te halen, trapt het ministerie van Verkeer en Waterstaat op de rem bij de aanleg van nieuwe spoorlijnen. De aanleg van de Hanzelijn (Zwolle-Lelystad) wordt vijf jaar uitgesteld (oplevering nu in 2014) en ook andere projecten, zoals Randstadrail (snelle treinverbinding tussen Rotterdam, Zoetermeer en Den Haag), de treintunnel in Delft en de financiele bijdrage aan de Noord-Zuidlijn in Amsterdam moeten even wachten. Ook wordt de strippenkaart duurder.



Met de bouw van de Betuwelijn gaat De Boer wel door. De bouw is te ver gevorderd om de aanleg nog af te blazen. De Boer gaat studeren op de vraag hoe de goederenspoorlijn, die in 2006 klaar moet zijn, in de toekomst rendabel valt te exploiteren. Sommige deskundigen denken namelijk dat de treinverbinding tussen Rotterdam en Duitsland haar geld (4,7 miljard euro) niet opbrengt.

 
 
Bron: Het Noordhollands Dagblad
 
  14-9-2002  


|

FlitsKaart