Mobiele flitsapparatuur politie is onbetrouwbaar





 

Bussen die 143 kilometer per uur rijden waar 50 is toegestaan en trucks die tijdens mobiele controles van de politie op 238 kilometer per uur worden geklokt. Het komt regelmatig voor dat voertuigen met onwaarschijnlijk hoge snelheden worden geflitst. Onder agenten bestaan daar zorgen over.

"Iedereen weet dat bussen en vrachtwagens een begrenzer hebben, die kunnen meestal maar 90 kilometer per uur rijden", vertelt een agent die anoniem wil blijven. Wanneer ze om een verklaring vragen voor de rare meetuitslagen krijgen ze geen antwoord.

Te hard en te zacht
Het probleem zou ook al geruime tijd bekend zijn bij de politieleiding en het openbaar ministerie. Echter, er worden geen acties ondernomen. "Rare metingen van vrachtwagens die 200 per uur rijden halen wij er handmatig tussenuit. We geven ze een foutmelding mee. Maar wat zegt dit voor de rest van de voertuigen die we meten? Voor personenauto’s? Ik durf het niet te zeggen," aldus de agent. "Het tegenovergestelde, dus dat auto's worden gemeten met heel lage snelheden - 15 kilometer per uur op een 80 kilometerweg - komt ook geregeld voor. Ook: dat het apparaat wel een hardrijder wel registreert, maar niet flitst."

Bussen
De busbedrijven in de regio herkennen het probleem. Connexxion ontving kort voor de jaarwisseling een bon voor een lijnbus die in Beuningen binnen de bebouwde kom 93 kilometer te hard zou hebben gereden. Ook Veolia en Syntus hebben naar eigen zeggen legio voorbeelden.

Keer 2
Volgens radardeskundigen en juristen die bekend zijn met dit fenomeen, zijn de foute meetuitslagen het gevolg van radarbundels die reflecteren op de platte voor- of achterzijden. "Dat leidt dan tot een exacte verdubbeling van de werkelijk gereden snelheid", zegt Clemens Meerts, als jurist gespecialiseerd in verkeersboetes en auteur van het boek 'Bekeurd, wat nu?'

Betrouwbaar
Woordvoerster Helma Huizing van de Staf Korpsleiding in Den Haag geeft toe dat er fouten kunnen optreden bij radarcontroles. Wel stelt ze dat de betrouwbaarheid van het systeem is gewaarborgd. Ze voegt er aan toe dat wordt gewerkt aan een upgrade van de herkenningssoftware. Of die het probleem verhelpt is niet duidelijk.



 
 
Bron: De Gelderlander
 
  15-1-2016  


|

FlitsKaart