Nederlandse vangrails verouderd





 

De Nederlandse vangrails zijn niet berekend op hedendaagse ongelukken en het gewicht van moderne vrachtwagens. Dat blijkt uit een inventarisatie van politieberichten door De Telegraaf.

Volgens de krant zijn vrachtwagens sinds de jaren zestig, toen de Nederlandse vangrails ontworpen werden, ongeveer twee keer zo zwaar geworden. Hierdoor schieten trucks door de verouderde vangrails heen, dat gebeurt zo'n 1 keer per maand. Rijkswaterstaat zou van het probleem afweten, maar ziet geen aanleiding wat aan het probleem te doen.


Vervanging
In de krant stellen zowel de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid als vangrailproducent Eurorail dat de veertig jaar oude vangrails in Nederland aan vervanging toe zijn.

Eurorail laat bovendien weten dat recente ongevallen waarbij vrachtwagens door de vangrail heen schieten niet hadden mogen gebeuren. "Dit type vangrail wordt nergens in Europa meer toegepast. Ik heb daarop gewezen, maar vooralsnog wil men van nieuwere en betere alternatieven niets weten", aldus Eurorail-directeur Engel-Jan Timmer.

Rijkswaterstaat laat in een reactie aan De Telegraaf weten dat de vangrails wel adequaat zijn. Alleen op plekken waar extra risico's zijn, zoals bruggen en viaducten, is het plaatsen van sterkere vangrails een optie.

 
 
Bron: Nu.nl
 
  17-4-2012  


|

FlitsKaart