NH: Buitensporige snelheid leidt tot invordering rijbewijzen


Alkmaar, maandag 4 november 2002.

Motoragenten van het verkeershandhavingsteam hebben in oktober zo'n 50 automobilisten betrapt die op grove wijze de maximum snelheid overschreden. Het gaat hierbij om bestuurders die met minimaal dertig kilometer per uur te snel reden. In vier gevallen reden bestuurders meer dan vijftig kilometer te snel, dit leidde in die gevallen tot invordering van het rijbewijs.


De motorrijders gaan dagelijks de weg op en richten zich juist op bestuurders die de snelheid excessief overschrijden. Zij meten de snelheid met een lasergun, waarna overtreders tot stoppen worden gebracht en proces-verbaal volgt.

Bij de gebruikelijke controles waarbij radarwagens worden ingezet, passeerden 230.000 automobilisten, daarvan waren er 7237 in overtreding, dit is ruim 3%.


Nog eens 440 automobilisten werden betrapt, toen zij te snel passeerden bij andere verkeerscontroles door het handhavingsteam. Deze controles worden uitgevoerd door politiemensen in uniform die in geval van overtreding bestuurders direct tot staan brengen. Bij dergelijke controles werden ook nog eens 276 bestuurders bekeurd omdat zij de gordel niet gebruikten.


De controles worden gehouden in het kader van het verkeersveiligheidsproject dat in maart van dit jaar officieel van start ging. Hierbij let de politie in het belang van de verkeersveiligheid op 5 belangrijke punten. Het rijden door rood, gebruik van gordel en helm, rijden onder invloed en overtreding van de maximumsnelheid. Met het landelijke project gaan politie en justitie er van uit het aantal doden en gewonden in het verkeer drastisch terug te dringen.

Bron:  Politie.nl

Melder: MJVV



Commentaar Flitsservice:


 

Het zoveelste blazen van de eigen loftrompet. Met de lasergun 50 overtreders betrappen en met radar 7200 laat duidelijk zien hoe arbeidsintensief en inefficient het be-laseren is. Het aantal doden en gewonden is binnen de mobiliteit van Nederland niet verder terug te dringen. Voorrangs- en andere menselijke fouten zullen blijven bestaan. Bestuurders hebben meer voorlichting nodig en niet meer proces-verbalen.