Niemand houdt zich aan de limiet





 

DEN HAAG - Op diverse snelwegen in de Randstad mag de automobilist slechts zeventig kilometer per uur rijden vanwege te glad wegdek. Wie te hard gaat, loopt de kans een flinke schuiver te maken. Maar in de praktijk houden weinig automobilisten zich aan de snelheidsbeperking.



De regen slaat tegen de voorruit als de auto vanuit Den Haag de A12 opdraait. De ruitenwissers schuiven het water naar de zijkant, waar het in stroompjes langs de wagen naar beneden glijdt.



Plots doemt een groot elektronisch bord op met de tekst 'Let op. Pas uw snelheid aan in verband met gladde weg'. De signaleringsborden boven de weg stralen '70' uit. Langzaam zakt de wagen af naar de aangegeven snelheid en stuurt naar de rechterbaan. De vrachtwagen waarachter hij is gedoken, verwijdert zich snel. Auto's spuiten langs, zelfs trucks passeren met flinke snelheid. Ondanks het slechte weer lijkt niemand zich te houden aan de voorgeschreven snelheid.



En die is toch niet voor niets ingesteld. Een paar weken geleden botsten 42 auto's op drie verschillende plekken op de A12 bij Zoetermeer op elkaar. Oorzaak bleek een te glad wegdek. Rijkswaterstaat stelde meteen een snelheidsbeperking in om meer ongelukken te voorkomen. Later bleken ook andere wegen met dit probleem te kampen. Het is nog gissen naar de oorzaak. Maar experts vermoeden dat de steentjes in de weg gepolijst zijn door het verkeer en dat het achterstallige onderhoud aan de wegen daarbij een rol speelt.



Op de A13 richting Rotterdam speelt hetzelfde probleem. Een vrachtwagen toetert nijdig, stoomt op naar de achterbumper en blijft op misschien een meter van de wagen hangen. ,,Die zeventig kilometer per uur is te laag. Het is veel veiliger tachtig te rijden. Zeker omdat bijna niemand zich aan de snelheid houdt. De verschillen tussen zeventig en bijvoorbeeld honderd kilometer per uur zijn te groot'', zegt beroepschauffeur Kees Slingerland uit Lekkerkerk. Een van de manieren om de snelheid wel naar zeventig te krijgen, is bonnen schrijven. De verkeerspolitie is daarvan overtuigd, maar wil er voorlopig niet aan. In samenspraak met Rijkswaterstaat is afgesproken de stukken alleen mee te nemen bij de normale rondes die de politie doet. ,,We gaan in eerste instantie uit van het gezonde verstand van de weggebruikers'', zegt een woordvoerder van het Korps Landelijke Politiediensten. Hij erkent dat er regelmatig signalen binnenkomen dat mensen het niet zo nauw nemen met de snelheid, maar wijt dat voorlopig aan onwetendheid van de bestuurders over de reden van de beperkingen. Ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat gooit het daar op. Door middel van radiospotjes, advertenties en extra borden langs de weg hoopt het hier de komende weken een einde aan te maken.



Automobilist Michael van Laere uit Leidschendam rondt het Prins Clausplein (A12/A13) dagelijks en weet goed wat er speelt. Dat weerhoudt hem er niet van de kilometerteller niet beneden de honderd te laten komen. ,,Het is niet verstandig, maar iedereen doet het. Ga je zeventig rijden, dan schieten ze links en rechts voorbij.''



Vrachtwagenchauffeur Cornelis Verschut uit Gouda is het daar roerend mee eens. Hij zegt te proberen zich aan de snelheid te houden, toch lukt dat niet altijd. ,,Maar op zich is het een goede maatregel als de weg echt te glad is.'' Want Verschut betwijfelt of dit de ware reden is voor de snelheidsbeperking. Vooral het feit dat het probleem zich alleen in de Randstad voordoet, vindt hij verdacht. ,,Misschien is het gewoon een proef en willen ze nagaan of het instellen van deze maximumsnelheid in het gehele gebied mogelijk is. En daar voel ik heel weinig voor.''



Verkeersoganisatie 3VO vindt dat er goed gekeken moet worden of de genomen maatregelen wel effectief zijn. Want als niemand zich eraan houdt, dan maak je de weg misschien wel nog onveiliger. ,,Probeer uit te leggen waarom de snelheidsbeperking nodig is en controleer of die wordt nageleefd. Maar ook de weggebruikers zelf hebben een verantwoordelijkheid.''

 
 
Bron: Nederlands Dagblad
 
  20-11-2004  


|

FlitsKaart